Historien om Coor

Coor blev dannet i 1998, dengang som en del af Skanska-koncernen. Siden da har Coor udviklet sig til nu at være én af Nordens ledende service management og facility services-virksomheder.

1998

Coor blev grundlagt. Selskabet hed dengang Skanska Facilities Management og var en del af byggekoncernen Skanska.

1999

En intensiv bearbejdelse af markedet tager fart, og Coor får sin første ordre.

2000

Ericssons interne serviceselskab erhverves. Handlen bliver en af de største, som er foretaget inden for outsourcing af servicevirksomheder i Norden.

2001

Virksomheden i Sverige vokser med flere nye kunder. Nordstjernen, et skræddersyet forretningsspil, sættes i gang. Virksomhed startes op i Danmark.

2002

Kontrakter indgås med nye kunder i nye brancher, bl.a. inden for lægemiddel og bioteknik. Virksomhed i Finland startes op.

2003

Vi får vores første større aftale om serviceleverance til en industrikunde.

2004

Coor får sin første større ordre inden for den offentlige sektor. Opgaven drejer sig om at udvikle og levere service til sygehuse. Coor erhverves af 3i, et europæisk investeringsselskab. I løbet af året startes også virksomhed op i Norge.

2005

Selskabet skifter navn til Coor Service Management og vokser kraftigt i både Norge og Sverige. Coor øger satsningen på industriservice ved at erhverve Volvos serviceselskab.

2006

Omsætningen mere end fordobles i løbet af året. I Norge opkøbes servicevirksomheder, som giver Coor en bedre geografisk dækning. I Sverige styrker Coor sin position inden for kernekraft-, proces- og produktionsindustrien igennem opkøb.

2007

Igennem overtagelsen af en finsk servicevirksomhed vokser Coor kraftigt i Finland. Investeringsselskabet Cinven Ltd køber Coor af 3i.

2008

Væksten fortsætter – nye brancher, nye kunder, nye serviceydelser. Coor fejrer de første 10 år.

2009

Trods svære lavkonjunkturer fortsætter Coor sin vækst, først og fremmest gennem indgåelse af kontrakter med mange nye kunder. En mindre virksomhed startes i Ungarn. Coor lancerer sin miljømærkning - Coor Green Services.

2010

Coor indleder nye samarbejder med flere kunder og virksomheder og forlænger stort set alle kontrakter, som udløber. En af de nye kontrakter er den banebrydende kontrakt om at udforme, udvikle og udføre FM-ydelser for det nye universitetssygehus Nya Karolinska Solna (NKS) i Stockholm. Aftalen er en offentlig/privat samarbejdsaftale (OPS) og gælder til og med 2040. Samme år blev der for første gang gennemført en miljøauditering jf. Coor Green Services.

2011

Coor underskriver nye kontrakter med kunder og fortsætter med at vokse, specielt i Finland, hvor virksomheden er fordoblet. En ny industri serviceorganisation med 5 forskellige servicecentre i Sverige bliver etableret.

2012

Omsætningen og medarbejderantallet stiger forsat, ikke mindst i Danmark efter en større samarbejdsaftale med dansk politi i hele Danmark. Rentabiliteten blev kraftigt forbedret efter et koncernomspændende projekt til forbedring af effektiviteten. Coor lancerer nye Smart Koncepter bl.a. Coor ID-card. I slutningen af året opkøbes servicevirksomheden Addici med FM-virksomhed, først og fremmest i Sverige, men også i det øvrige Norden.

2013

Mikael Stöhr tiltræder som ny koncernchef og CEO. Samme år bliver koncernens struktur komplementeret med en selvstændig division for Industriservice - på linie med de fire nordiske lande. Derudover ændrede Coors strategi sig fra kun at fokusere på store IFM-kunder til at satse på mindre virksomheder (SME) og single services som renhold, kantinedrift og ejendomsservice. Coor lancerede også "Smart-koncept"-serien, som du kan læse mere om her.

2014

Coor underskriver den hidtil største IFM-aftale i Norden med Statoil i Norge. Derudover bliver der lanceret et antal nye Smart-koncepter, samt en ny moderne webportal til leveranceopfølgning - Coor Performance Portal.

2015

Coor blev børsnoteret på Nasdaq Stockholm børsen d. 16. juni 2015. Samtidigt blev industriservice-divisionen solgt fra (har efterfølgende skiftet navn til Jernbro). I 2015 modtog Coor Danmark driftsherreprisen sammen med kunden politiet for deres unikke offentlige-private partnerskab.