coor

Kontor(r)evolutionen

Med fleksible arbejdsformer og nye hjælpemidler nærmer vi os tredjegenerationskontoret. I dag er det ikke spørgsmålet om eget kontor eller åbne kontorlandskaber, der er mest relevant. Nu stiller vi spørgsmålet: Hvordan bruger vi vores arbejdspladser?

I et typisk kontormiljø tilbringer man i gennemsnit omkring 50 procent af arbejdstiden ved skrivebordet. Resten af tiden bruger man på møder, konferencer, rejser og lignende. Generelt set bevæger kontorarbejdet sig mod en mere fleksibel og projektstyret måde at arbejde på, hvilket givetvis påvirker den måde, vi udnytter arbejdspladsen på. I visse perioder er der behov for at sidde i nærheden af en projektgruppe eller at have adgang til møderum og konferencelokaler. I andre perioder arbejder vi måske meget hjemmefra eller fra en anden geografisk lokalitet. Og i atter andre perioder er vi ret stationære, indtil næste projekt går i gang.

Vi har i dag flere arbejdspladser at vælge imellem: kontoret, hjemmet, hos kunden, i byen, det offentlige rum og så videre. Det stiller store krav til samspillet mellem lokaler, teknik og arbejdsformer.

Hos den britiske teleoperatør British Telecom har man siden 2005 arbejdet på et af Europas største projekter for fleksible arbejdsformer og fleksible kontorer. Projektet omfatter 70.000 af British Telecoms ansatte, og fordelene har været mange. Ifølge British Telecom fører øget fleksibilitet til bedre balance mellem arbejde og fritid. Derudover mindskes klimapåvirkning, omkostningerne reduceres og medarbejdernes kundefokus forstærkes.

Herudover kan man også regne med enorme besparelser i mindre kontor- og lokaleomkostninger samt at medarbejderne bliver mere effektive. British Telecom har gennemført undersøgelser, der viser, at medarbejdere med en fleksibel arbejdsform er 20 procent mere effektive end kolleger med faste arbejdspladser på kontorer.

En anden klar fordel er, at fleksible arbejdsformer som regel er mere projektorienterede. Det bliver nemmere hurtigt at sammensætte projektgrupper fra forskellige fagområder til at løse et problem for kunden. Det er også denne tankegang, der er fundamentet for hele projektet: en virksomhed, der styres af digitale netværk, opnår succes, hvis den har evnen til at forudse og agere på forandringer.

For miljøet har projektet betydet reduceret miljøpåvirkning med færre arbejdspladser samt et anslået mindre benzinforbrug på tolv millioner liter benzin set i forhold til, at medarbejderne skulle pendle frem og tilbage til arbejdspladsen. Ved at bruge telefonkonferencer har man skåret 300.000 fysiske møder væk, og det svarer til en besparelse på over 38 millioner euro pr. år og 1,5 millioner rejser.

Moderne arbejdspladser bygger på moderne arbejdsformer. En fleksibel arbejdsform kræver, at medarbejderne tager ansvar for deres arbejdsopgaver og deres arbejdstid. Hos British Telecom leder man medarbejderne ved hjælp af mål i stedet for at tage tid på, hvor længe de sidder ved deres skriveborde. En frygtet risiko har været, at grænserne mellem arbejdsliv og fritid vil blive udvisket og skabe stressrelaterede problemer. Men det har snarere vist sig at resultere i en fordelagtig udvikling, når medarbejderne selv styrer, hvornår og hvor de arbejder. At have ansvaret kan betyde, at det er nemmere at "få enderne til at mødes", og når man selv styrer sin tid, bliver man mindre stresset - også i arbejdslivet.

Har du spørgsmål, eller vil du vide mere?

Kontakt Helena Gustafsson.
tlf: +46 8 553 952 87, helena.gustafsson@coor.com