Sprog / Websted

Languages

Change site

Food by Coor

FOOD by Coor 2.0 – smartere, bedre og nyttigere

Coor driver mange kantiner i Norden under varemærket FOOD by Coor. På kort tid har FOOD by Coor etableret sig som ét af markedets bedste kantinekoncepter. Lige nu er der et spændende udviklingsarbejde i gang med det formål at styrke og forbedre den fælles platform for Coors kantiner, caféer og kiosker.

Mad og drikke er en af de serviceydelser, som Coor har defineret som strategisk vigtige. I 2011 lancerede vi et nyt koncept for vores kantiner – FOOD by Coor. Målsætningen var at etablere en attraktiv kantineløsning, hvor gæsterne og måltidsoplevelsen altid er i centrum. Det skal være en oplevelse for alle sanser at besøge FOOD by Coor-kantine, hvor lækker og veltilberedt mad, god service og et indbydende miljø optimeres ud fra lokale forudsætninger.

Siden starten i 2011 har FOOD by Coor været en af branchens hurtigst voksende virksomheder og er vokset med mere end 100 % de seneste to år. I dag er der langt over 140 kantiner, caféer og kiosker i Danmark, Sverige og Norge. Det gør Coor til en af de førende kantineoperatører i Norden. I Danmark er det Søren Kanne, som er divisionschef for FOOD by Coor.

– Jeg har haft forskellige stillinger inden for madbranchen - som selvstændig, i restaurantbranchen og hos andre kantineoperatører og har dermed et godt indblik i branchen. Jeg mener uden at tøve, at FOOD by Coor er den mest ambitiøse kantinesatsning på markedet i dag. Jeg er meget imponeret over den høje kvalitet og det drive, som udmærker Coors kantiner, siger Søren Kanne.

Én af Sørens opgaver er at sikre de danske kantiners efterlevelse af de seks hjørnesten (kundeløfter), som FOOD by Coor hviler på – kundetilpasning, madoplevelser, personligt møde, atmosfære, innovation og bæredygtighed. Hjørnestenene er de samme som i 2011, men indholdet er blevet konkretiseret. Søren vil gerne fremhæve to af hjørnestenene, som adskiller Coor fra de øvrige aktører.

Jeg er meget imponeret over den høje kvalitet og det drive, som udmærker Coors kantiner.

Søren Kanne, divisionschef, FOOD by Coor

– Det, der virkelig skiller FOOD by Coor ud, er vores høje grad af kundetilpasning og innovationsevne. Kundetilpasningen er vigtigere, end man måske skulle tro. Hos Coor laves menuerne lokalt. Kokkene og medarbejderne har mere at sige, og det gør arbejdet sjovere. Engagement skaber ansvar, det er der ingen tvivl om. Det betyder også, at vi har lettere ved at rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere, hvilket er nøglen til en god kantinevirksomhed, forklarer Søren Kanne.

Selvom kantinerne selv sammensætter menuerne, er der spørgsmål, som skal centraliseres for at sikre, at restaurationsvirksomheden er omkostningseffektiv og god. Og for at have en tydelig profil skal vi også have fælles retningslinjer, fx minimumskrav til visse råvarer. Der må fx ikke serveres rødlistede fisk på nogen af FOOD by Coors kantiner. Andre eksempler på spørgsmål, som det er gavnligt at håndtere i fællesskab, er visse administrative og it-relaterede spørgsmål.

– For at vi kan opnå de bedst mulige resultater og den bedst mulige kvalitet, har vi skabt et nordisk kompetenceteam, hvor jeg arbejder i tæt samarbejde med de andre FOOD by Coor-ansvarlige i de andre Coor-lande. Vi arbejder med forskellige løsninger, og selvom vi nogle gange ser forskelligt på tingene, er vi enige om, hvilke områder vi skal udvikle sammen, og hvilke der skal udvikles lokalt.

I løbet af det seneste år har spørgsmål som et fælles indkøbssystem, specialiserede uddannelser, bæredygtighed, et udviklet udbud og digitale grænseflader (som intelligente betalingssystemer, webshops og apps) været i fokus. I løbet af efteråret har Coor implementeret et nyt, koncernomspændende indkøbssystem til kantineleverancen. Der er også lanceret FOOD by Coor-webshop til kundernes medarbejdere. Når det gælder udbuddet, er der nemlig et udtalt ønske om at kunne tilbyde alle dagens måltider – ikke bare frokost og mødeforplejning inden for almindelig kontortid.

– Webshop er et spændende område, som er udrullet bredt hos vores kantinekunder. Vores webshop er blevet modtaget meget positivt. Kunderne kan bestille mad samme dag og afhente den i kantinen, når arbejdsdagen er slut. For vores del er det ikke bare yderligere en indkomstkilde, det indebærer også, at vi kan reducere madsvindet fra vores kantiner, hvilket er en af de største udfordringer, vi har ud fra et bæredygtigshedsperspektiv, siger Søren Kanne.

I 2016 vil netop udvikling af konceptet stå højt på dagsordenen. Søren nævner flere initiativer, blandt andet videreudvikling af FOOD by Coor-caféer og -kiosker. Også de digitale grænseflader vil komme mere i fokus.

Vores mål er hele tiden at udvikle udbuddet. Det er vigtigt, at vi er lydhøre og forstår, hvad vores gæster vil have, og det er lige så vigtigt, at vi har løsninger, som gør det enkelt at være kunde hos os. I sidste ende handler det ganske enkelt om at gøre hverdagen lettere for vores kunder og deres medarbejdere, slutter Søren Kanne af.

Fakta: FOOD by Coor

FOOD by Coor har langt over 140 kantiner, caféer og kiosker i Danmark, Sverige og Norge.

Mærkninger:

De fleste FOOD by Coor-kantiner i Sverige er KRAV-certificerede. I Danmark er en kantine nøglehulsmærket, og en anden har bronzediplom i økologi, som indebærer, at 30 % af råvarerne er økologiske. Samtlige kantiner i koncernen, som har eksisteret længere end et år, er også miljøanalyseret med Coors eget miljøværktøj Green Services.

Øvrigt:

I Norge har FOOD by Coor indledt en satsning på egenproducerede varer som juice, honning og kaffeblandinger.