Et kig ind i fremtiden: Det menneskelige møde stadig vigtigere

At kontoret som arbejdsplads er ved at uddø passer overhovedet ikke, siger Ulf Boman hos Kairos Future. Tværtimod. I fremtidens kreative økonomi har vi brug for det menneskelige møde for at skabe og producere.

Den digitale revolution har betydet, at mange af os kan arbejde hvor som helst: derhjemme, på café, i sommerhuset eller på en bjergtop. Det har fået mange til at hævde, at vi ikke har brug for kontoret som arbejdsplads i fremtiden – men intet kunne være mere forkert ifølge Ulf Boman, partner og fremtidsstrateg hos Kairos Future. 

– Fremtidens arbejdspladser vil blive så godt udformet, at mennesker aktivt vælger at køre ind til kontoret for at arbejde, siger Ulf Boman.

Hans vision for fremtidens arbejdsplads er et attraktivt, aktivitetsbaseret kontor, uden personlige skriveborde, men med mange forskellige typer områder: kreative områder, stillezoner og telefonrum. Her arbejder vi side om side med robotter, og skal vi holde et møde med kollegaen i Göteborg, så kan han eller hun deltage som et hologram. Ledelsen og cheferne er vejledende, men har stor tillid til deres medarbejdere og lader dem styre deres eget arbejde.

Kairos Future har sammen med digitaliseringskonsulentfirmaet Palorial for nylig udgivet rapporten Morgendagens arbejdsplads. Den er baseret på fokusgrupper og en spørgeundersøgelse, hvori tusindvis af svenske kontormedarbejdere indgik. I rapporten fastslås det, at et godt kontor er et knudepunkt, hvor mennesker ønsker at samles og opholde sig, eftersom der er mange forskellige miljøer at arbejde i og gode digitale værktøjer og systemer, som gør arbejdet lettere.

Tanker og idéer fødes ikke, når man sidder for sig selv; de opstår i mødet med andre mennesker.

– Vi har brug for kontoret, for vi har brug for at mødes. I dag er kreativitet helt afgørende for virksomhedens succes. Men tanker og idéer fødes ikke, når man sidder for sig selv; de opstår i mødet med andre mennesker. 

Det betyder ifølge Ulf Boman, at kontoret på sigt bliver en af de vigtigste konkurrencefordele ­– for at tiltrække de bedste talenter, finde på nye idéer og udvikle produkter og serviceydelser.

Derfor er det også vigtigt, at virksomhedens værdier afspejles i kontorets indretning. Et eksempel er, at mange virksomheder i dag benytter brugte møbler, som man så laver om, så de passer til det nye kontor. Det er et statement – man vil bidrage til at reducere ressourceforbruget.

Udviklingen af digitale arbejdsformer og værktøjer, samt sikring af at de kan tilpasses efter medarbejdernes behov, er også afgørende i fremtiden.
– Mange digitale værktøjer er standardiserede, som Outlook, men de fås ofte med skjulte funktioner, som vi kan benytte os af, og dermed tilpasse værktøjet efter den enkeltes behov, siger Ulf Boman.

På fremtidens kontor er unødvendige og kedelige møder naturligvis forbudt. Ifølge rapporten, så oplever mange mennesker møder som tidrøvere, selv om det sker via videoopkobling. Til information og administration benytter man derfor chatrum, mens møder mellem mennesker har til formål at skabe, lære eller opbygge fællesskaber.