I dag er der masser af unge virksomheder, der ønsker at udbrede kendskabet til deres innovationer. Men at finde de rigtige kunder kan være svært, selv om mange store virksomheder i dag har brug for innovationsfordele for at overvinde udfordringerne i en stadig mere digitaliseret verden.
– Mange etablerede virksomheder tror, at de skal foretage store investeringer for at samarbejde med startups, men det passer ikke. De fleste startups opererer inden for B2B og ønsker strategiske samarbejder, hvor de kan få adgang til kundens viden og kontakter og få mulighed for at udvikle deres koncept, siger Stina Lantz, projektleder hos Ignite Sweden.
Ignite Sweden er et program, der hjælp startups og store virksomheder med at komme i kontakt med hinanden og finde fungerende samarbejdsformer. Ved at afholde arrangementer, hvor store virksomheder får lejlighed til at møde startups, som matcher deres behov, skaber Ignite et mødeforum, der ofte fører til samarbejder.
– Formålet er at øge kunderelationerne mellem svenske startups og veletablerede virksomheder, for at opstartsvirksomhederne skal kunne vokse, og de store virksomheder ikke skal gå glip af innovationsfordelene, siger Stina Lantz. Mange startups bliver opkøbt af amerikanske selskaber og forsvinder til USA, uden at svenske og europæiske virksomheder har fået adgang til innovationerne.
Coor har længe samarbejdet med Things, en af initiativtagerne bag Ignite, og deltager jævnligt i Ignites arrangementer. Ifølge Fredrik Sandqvist, Head of Innovation & Service Development hos Coor, møder virksomheden mellem 30 og 50 startups om året – møder der har resulteret i flere samarbejder og projekter.
– Flere af disse samarbejder har ført til nye tjenester, som vi kan tilbyde til vores kunder. I øjeblikket kører vi for eksempel et projekt på Nya Karolinska i Sverige, hvor vi anvender en ny metode til at overvåge funktionen på skodder og porte. I et andet samarbejde tilbyder vi tjenester, som er baseret på sensorteknologi, og hjælper vores kunder med at optimere og måle anvendelsen af arealer og arbejdspladser, samt at sikre et sundt indeklima for de ansatte, fortæller han.
Coor bestemte sig tidligt for at arbejde i økosystemer med kunder, som satser på teknikudvikling og innovation.
– Det, der kendetegner os, er, at vi gerne vil opfattes som nogen, der ligger på forkant, når det gælder innovation, både hos eksisterende og potentielle kunder. Vi forsøger at skabe nye tjenester ved hjælp af ny teknologi.
Den indstilling, samt at virksomheden opererer inden for mange forskellige områder, bevirker, at Coor har let ved at finde samarbejdsformer med startups, mener Fredrik Sandqvist.
– Udfordringen ligger snarere i, at det er tidskrævende at finde de rigtige startups. Programmer som Ignite hjælper os, og vi ser meget gerne opstart af lignende initiativer i de øvrige nordiske lande, siger han.
Coors bredde og åbenhed over for nye ideer bidrog til, at virksomheden i november blev udnævnt til ”Best Startup Collaborator” af Ignite Sweden.
– Coor har evnen til at inkludere en opstartsvirksomhed og skabe et samarbejde, som giver kundefordele. Det er en ”win-win” for alle parter og for hele Sverige, afslutter Stina Lantz.
Om Ignite Sweden
Ignite Sweden er et nationalt program, der siden starten i 2016 har været drevet af inkubatorerne Things, Sting, Lead, Minc og Uminova Innovation. Initiativet finansieres med bistand fra Vinnova, Sveriges innovationsmyndighed.