Sprog / Websted

Languages

Change site

TELIA: Sådan tager vi ansvar

Ved hjælp af wellbeing-coaches og cykelmekanikere, hvis man spørger Telia! Vi møder Health & Wellbeing-specialisten Vibeke Stadling for at høre, hvordan man som stor koncern kan prioritere sine medarbejderes sundhed.

Supermann kontormedarbeider | Coor

Telia er Sveriges største teleoperatør, både med hensyn til omsætning og antal kunder. Telias mobilnet infrastruktur er den mest omfattende i Sverige med et GSM-net, der dækker næsten 100 procent af befolkningen og 75 procent af jordarealet. Eftersom Telia er en af Sveriges største virksomheder og beskæftiger så mange, og desuden er en virksomhed som mange i Sverige har en eller anden relation til, er folkesundheds-spørgsmålet blevet centralt for koncernen.

– Det er egentlig ikke noget nyt, vi har arbejdet med arbejdsklimaspørgsmål i flere år, men de seneste år er der sket en meget spændende udvikling i branchen. Stress er desværre blevet en meget stor udfordring, som vi møder i dag. Men stress er i virkeligheden en normal reaktion og kan under de rigtige vilkår skærpe vores præstation, men som arbejdsgiver skal vi kunne forhold os til den udvikling, der er sket. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan tilbyde vores medarbejdere en bred palet af muligheder for at restituere og modvirke negativ stress, fortæller Telias HR-specialist Vibeke Stadling.

Da I er en af Sveriges største virksomheder, føler I så et ansvar for at være rollemodeller, som kan inspirere mindre virksomheder til at arbejde med netop sundhed på arbejdspladsen?

– Ja, i forhold til arbejdsmiljø og sundhed vil jeg sige, at vi ligger helt i front i den måde, vi tilgår disse spørgsmål. Og det er jo, fordi vi ønsker, at andre organisationer skal blive inspireret af, hvordan vi arbejder, men også fordi vi gerne vil tiltrække arbejdskraft. Vi ønsker at mennesker, som arbejder hos os, skal opleve, at Telia er en virksomhed, der værner om mennesker. I arbejdet med sundhedsspørgsmål vil jeg sige, at det vigtige er, at den enkelte virksomhed har en strategi for, hvordan man arbejder, og at man kan svare på, hvorfor man gør det, man gør. Når man fx køber træningskort til sine medarbejdere, handler det jo om, at man med et langsigtet perspektiv går op i, hvordan de har det. Som arbejdsgivere ønsker vi, at vores medarbejdere skal præstere på jobbet, men vi ønsker også, at de skal have det godt og have et godt liv ved siden af arbejdet.

Når man taler om innovationer på sundhedsområdet, plejer man at sige, at vi befinder os midt i en udvikling, der tager mere udgangspunkt i det ”menneskelige” end tidligere. Hvor vi tidligere har hentet inspiration i kunstig intelligens, finder vi i dag større inspiration i mennesker og miljøer. Kan du genkende det i jeres udvikling som virksomhed?

 – Absolut, det er sådan, det er. Når vi har udviklet services tidligere, har vi ikke taget hensyn til menneskerne i lige så stor udstrækning. Vi arbejder i øjeblikket på en service inden for et område, som er meget beskrivende for, hvordan man kan tage udgangspunkt i netop sine medarbejderes behov. Den minder om Pokémon Go og er en service, som afspiller forskellige visuelle oplevelser via mobilen, når vores medarbejdere bevæger sig. På den måde kan vi skabe visualiseringer af præcis det, vi har brug for den dag på det pågældende sted, via mobilen. Det kan handle om, at man har brug for inspiration. Vi håber, at det kan blive en kilde til bevægelse, men også en kilde til ro, som kan opfylde individets behov.

Hvordan tager I som virksomhed ansvar for sundhedsspørgsmål helt konkret?

– Det kan handle om små ting, som at vores medarbejdere er klar over, at der på visse etager findes rolige zoner, hvor man kan sætte sig med et par VR-briller for at nyde et par minutters meditation. Eller at man aktivt arbejder med at balancere deres sundhed, udvikle digitale platforme, hvor de kan følge deres udvikling, eller gøre det til en fælles aktivitet for alle på kontoret. Vi arbejder med et årshjul, som vi inddeler i forskellige sundhedsfaser, som skal gøre det lettere for alle at deltage.

Hvordan engagerer man medarbejderne til at deltage?


– Vi arbejder med at rekruttere såkaldte wellbeing-coaches. Det er medarbejdere, som kan tilmelde sig og tage kurser i sundhed og motivation. Derefter bliver de ambassadører for det sundhedsårshjul, som vi arbejder efter. Her deler vi året op i kvartaler med forskellige typer sundhedssatsninger, for nylig havde vi fx en cykeluge, og i den forbindelse indbød vi en mekaniker til et af vores kontorer, som kunne hjælpe vores medarbejdere med deres cykler. Mange undrer sig over, hvad arbejdsgivere har med ens sundhed at gøre, men vi er jo deres hverdag, og her skal vi kunne tage ansvar for deres sundhed på en måde, som møder dem der, hvor de er. Jeg tror, at fremtiden ligger i løsninger, som tilpasses efter individets behov.

Vejledning om hvorfor, vi har brug for at tale om sundhed på arbejdspladsen | Coor

Guide Wellness - Derfor skal vi tale om sundhed på arbejdspladsen

Den nedadgående trend for, hvordan vi egentlig har det på vores arbejde, er ikke længere kun koblet til den enkelte medarbejder – men til hele samfundet. Kan løsningen på problemet være varige adfærdsændringer i arbejdskulturen?