robot, coor, nova

Mød din nye kollega – en robot

Robotter overtager stadig flere tunge og anstrengende arbejdsopgaver, og snart vil de fleste af os have en eller flere robotter som kolleger. I de nye hospitalsbygninger på det svenske supersygehus Karolinska Universitetssjukhus i Solna, hvor Coor står for driften, arbejder 29 robotter med at transportere materialer og hospitalsaffald.

29 rengøringsrobotter, såkaldte AGV’er (Automated Guided Vehicles), arbejder på hospitalet med at transportere vogne med lagner, tøj, medicin og forbrugsartikler mellem hospitalets afdelinger. Robotterne afhenter også hospitalsaffald og kører det til affaldsstationer.

– Nogle af de vogne, som robotterne kører, kan veje op imod fem hundrede kilo, så det er en stor aflastning for personalet. Robotterne afhenter og bortskaffer også hospitalsaffald, så personalet slipper for at håndtere det, siger Nicholas Fernholm, logistikudvikler hos Coor, der er ansvarlig for driften af hospitalets robotter.

– Ved en operation plejer der at ankomme omkring fire robotter med udstyr til afdelingen, fortæller han, mens han viser rundt i de store hospitalsbygninger.

AGV'erne har deres base i teknikbygningen under hospitalet, hvortil alle leverancer ankommer. Godset losses fra lastbilerne og afhentes derefter automatisk af robotterne, som kører på forprogrammerede baner gennem hospitalet.

– Vores robotter bevæger sig primært i områder, hvor der ikke befinder sig så mange mennesker. Eftersom AGV'erne til og med har deres egne elevatorer, som de kommunikerer trådløst med, så forstyrrer de ikke patienter og medarbejdere, siger Nicholas Fernholm.

Robotterne kan også registrere forhindringer og standser op, hvis der er noget i vejen. Hvis et menneske træder ud foran robotten, begynder den at bippe og siger: "Du står i vejen, vær så venlig at flytte dig."

Når robotten er kommet op på den rigtige etage, læsser den af i et rum med tilknytning til plejeafdelingerne. Robotterne kan arbejde op til 20 timer, før de kræver opladning, og de registrerer selv, hvornår det er på tide at køre hen til en opladningsstation.

Nicholas Fernholm fortæller, at mange af medarbejderne på hospitalet har fået en relation til rengøringsrobotterne.

– Vi har en tendens til at menneskeliggøre robotterne, eftersom de på mange måder minder om os selv. Generelt bliver mennesker glade, når robotterne kommer kørende, og jeg har hørt medarbejdere sige, at "der kommer min yndlingsrobot".

Han mener, at robotter vil udføre stadig flere tunge opgaver i fremtiden, men der er et godt stykke vej endnu, før det lykkes et firma at udvikle en rengøringsrobot, der kan arbejde på egen hånd.

– Lige nu er robotter temmelig "dumme"; de kan kun gøre det, vi programmerer dem til at gøre. Men hvis det lykkes forskerne at udvikle robotter med kunstig generel intelligens (AGI), så vil de hurtigt kunne blive en del af vores samfund, måske til og med overtage det. Men det ligger langt ude i fremtiden! Nogle siger, at en robot med kunstig generel intelligens risikerer at blive menneskets sidste opfindelse, siger Nicholas Fernholm og ler.

Eksempler på arbejdende robotter i Sverige

• I bilbranchen har man længe anvendt robotter i produktionen.
  • På Coors hovedkontor i Stockholm arbejder rengøringsrobotten Jim, som støvsuger op til 1.000 m² per time.
  • I Malmö benytter man sig af robotter i skoleundervisningen fra 4. til 9. klasse i fag som matematik, teknik, fysik og svensk.
  • En allergivenlig robotkat bruges som selskab for ældre mennesker inden for demensplejen, blandt andet i Härryda kommune.
  • Overvejer du en rengøringsrobot til dit firma i Danmark? Så kontakt Coor allerede i dag!

Jeg vil gerne kontaktes, for at få mere viden om, hvad Coor kan gøre for vores virksomhed.

Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede
GDPR
Klik her for at læse mere om Coors data- og privatlivspolitik.

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.