Coor indleder jagten på de dygtigste servicemedarbejdere

Nordens største Facility Management-koncern Coor, hvis primære arbejdskraft er faglærte og servicemedarbejdere, mærker kampen om ressourcerne. De har derfor iværksat en kampagne, der anerkender medarbejdere og sætter fokus på ægte passion for service.

”Coor er ikke bare en arbejdsplads. Det er meget mere end det”. Sådan lyder budskabet i den nordiske facility management-koncern Coors nyeste kampagne ”Passion for service”, der for nylig blev lanceret på Facebook, LinkedIn og YouTube i alle de nordiske lande.

Den nye Employer Branding kampagne ”Passion for service” er udviklet for at sikre medgang på et arbejdsmarked, der ifølge talrige rapporter og analyser i disse år er i gang med et paradigmeskifte, hvor flere forlader arbejdspladsen, end der kommer ind. Der skal derfor mere til end en hilsen i e-boksen, hvis man vil fastholde de dygtige medarbejdere og tiltrække nye talenter.
- At folk er ansat 25 år i samme virksomhed vil i stigende grad være en sjældenhed. Derfor handler det om at tiltrække og fastholde de rigtige profiler så lang tid som muligt. Især det sidste år har vi oplevet ændringerne på arbejdsmarkedet, hvor der på alle niveauer er sket en stigning i ønskerne til mere anerkendelse, empowerment, gode samarbejdsformer og løbende udfordringer, fortæller Ulla Amtoft, der er HR-direktør hos Coor i Danmark.

Positionering som attraktiv arbejdsplads
Coor er en af Nordens største Facility Management-koncerner og har ca. 10.000 ansatte i Norden, heraf 3.000 i Danmark. Koncernen leverer interne og eksterne serviceydelser såsom kantinedrift, rengøring, reception og post, ejendomsdrift og vedligehold af udendørsarealer. Størstedelen af Coors medarbejderstab består derfor af faglærte eller servicemedarbejdere. Formålet med kampagnen har derfor været at styrke Coors position som en attraktiv arbejdsplads for at tiltrække og fastholde koncernens medarbejdere.
- Når man er en "people" virksomhed, der lever af sine ansattes serviceydelser, er det nødvendigt konstant at tilpasse strategien for at fastholde og tiltrække medarbejdere. Sidste år definerede vi på koncernniveau derfor en ny strategi for at fastholde og tiltrække medarbejdere. ”Passion for People” hedder strategien, der handler om at sikre et godt arbejdsmiljø og sætte rammerne for, at medarbejderne udfordres og udvikles – og videoerne er første led i en større employer branding kampagne, fremhæver Ulla Amtoft.

Medarbejderne foran kameraet
Kampagnen tager udgangspunkt i hverdagen for fire forskellige servicemedarbejdere. Kokken Klaus fra Danmark, receptionisten Nina fra Norge, VVS-ingeniøren Jannis fra Sverige samt rengøringsassistenten Kristiina fra Finland, der fortæller, hvad der driver dem i deres arbejde.
- En stilling som receptionist eller rengøringsmedarbejdere er udfordrende af profilere som et interessant og udfordrende job med muligheder. Men det er det hos Coor – og netop dét vil vi gerne vise ved at sætte fokus på forskellige Coor-profiler, fortæller Ulla Amtoft og fortsætter:
- Hos os gør medarbejderne en forskel. Takket være deres passion for service, forenkler vi vores kunders hverdag. Med kampagnen vil vi derfor fremhæve vores medarbejdere og vise, vi er stolte af dem. Samtidig håber vi, kampagnen kan tiltrække potentielle medarbejdere til Coor.

Der er indtil videre lanceret fire videoer fra ”Passion for Service”-kampagnen, der er produceret af det svenske bureau OTW. På under seks uger har den første video passeret over 150.000 visninger.