green services

Engagement i miljøet

Hos Coor værner vi om miljøet på flere måder – ikke blot ved at reducere vores egen miljøpåvirkning, men også ved aktivt at støtte vores kunder i deres miljøarbejde. For at kunne agere som kvalificeret miljørådgiver har vi udviklet værktøjet – Coor Green Services – der hjælper os med at føre en struktureret og konstruktiv miljødialog med kunderne.

Når det gælder Coors egen miljøpåvirkning, har vi identificeret fire miljøaspekter, som har en betydelig indvirkning på miljøet: transport, anvendelse af kemikalier, energianvendelse og affaldshåndtering. Inden for disse områder arbejder vi systematisk med at reducere miljøpåvirkningen på forskellige måder. Vi forsøger hele tiden at finde nye, miljøvenlige metoder til at udføre serviceydelser med kemikalieanvendelse, fx rengøring af lokaler og sanering. For at mindske udledningen fra køretøjer handler det primært om tiltag som etablering af retningslinjer for benzinforbrug ved indkøb af nye biler, anvendelse af "eco driving", motivere til togrejser og brug af distancemøder for at minimere forretningsrejser.

Den absolut største mulighed, Coor har for at påvirke miljøet, er dog at tage et aktivt ansvar og hjælpe vores kunder med at minimere deres miljøpåvirkning. For at kunne gøre dette på en kvalificeret måde lancerede vi i 2010 en miljømærkning – Coor Green Services. Miljømærkningen indeholder kriterier, som fastlægger hvor miljøvenlige de forskellige serviceydelser er. Det unikke ved Coor Green Services er, at det omfatter alle større serviceydelser, som Coor leverer, og ikke bare enkeltstående serviceydelser. Kunder, der opfylder 65 % af kriterierne, opnår sølvniveau, og kunder, som opfylder 85 %, opnår guld.

Med resultatet som grundlag kan Coor føre en proaktiv dialog med den enkelte kunde om miljøforbedrende tiltag. Christian Mårtensson er kontraktchef for en af Coors større kunder i Danmark, som for første gang har opnået guldniveau.

Ved diplomoverrækkelse i DR Byen. Til venstre Christian Mårtensson, Kontraktchef hos Coor og Poul Holt Pedersen fra DR ES.Ved diplomoverrækkelse i DR Byen. Til venstre Christian Mårtensson, Kontraktchef hos Coor og Poul Holt Pedersen fra DR ES.

− Det har været en stor motivationsfaktor at opnå guldniveau, både for vores kunde og for os hos Coor, og en status, vi aktivt har stræbt efter. De tydelige kriterier giver os et godt billede over, hvad vi skal arbejde med. Og selvom kravene til guldniveau er strenge, er de ikke umulige, hvilket gør det meget tilfredsstillende, når det lykkes, siger Christian Mårtensson.

Resultaterne forbedres hvert år, og det er et tydeligt tegn på kundernes miljøengagement. Resultaterne efter 2014-gennemgangen er ingen undtagelse – af 136 analyserede virksomheder har 92 opnået diplom, hvoraf 34 fik guld og 58 sølv. Engagementet hos Coors kunder er stærkt. Fra og med 2015 vil Coor desuden tilbyde miljøgennemgange af virksomheders bygninger og services, selvom Coor ikke håndterer serviceydelser hos disse.

Miljø er højt prioriteret hos mange virksomheder, og derfor er det naturligt, at vi tilbyder kvalificeret rådgivning inden for dette område.

Christian Mårtensson, Kontraktchef, Coor Service Management

− Miljø er højt prioriteret hos mange virksomheder, og derfor er det naturligt, at vi tilbyder kvalificeret rådgivning inden for dette område. Desuden højner vi både engagementet og bevidstheden hos vores egne medarbejdere, når vi diskuterer kriterier og resultater, siger Christian Mårtensson.

I 2011 blev Coor nomineret til Diverseys internationale pris "Sustainability Innovation Award" for sit arbejde med Coor Green Services.

Her kan du se hele listen med guldnominerede virksomheder i Norden i 2014

Her kan du læse mere om Coor Green Services

Hvis du vide mere om Coors miljøanalyser?

Kontakte Caroline Mortensen, HSE-koordinator hos Coor Service Management i Danmark, på +45 2787 2468.