Et godt førstehåndsindtryk kan gives på syv sekunder
Hvad betyder et godt førstehåndsindtryk? Ifølge forskere ved New York University, tager det syv sekunder, inden vi har bestemt os for, hvad vi synes om en person eller en virksomhed. Det betyder, at de første sekunder, når du møder en forretningskontakt, er mindst lige så vigtige som det efterfølgende møde. Men hvordan får man kontrol over det første indtryk?
«First impressions last” siger man, og ifølge Henrik Fexeus, der er mentalist og adfærdsekspert, er det også sandt. Henrik har udgivet en række bøger om praktisk psykologi og påvirkning – og han pointerer vigtigheden af, at man giver det rigtige indtryk fra starten.
– Du kan selvfølgelig altid forsøge at ændre førstehåndsindtrykket efterfølgende, men det tager lang tid og kan aldrig lade sig gøre 100 %, siger han.
Så hvordan starter vi samtalen med et godt indtryk, når vi møder en ny forretningskontakt? Hvad er det godt at smalltalke om for den, der gerne vil føre meningsfyldte samtaler og skabe langsigtede relationer? Hvordan mestrer man den psykologi, der ligger bag et godt førstehåndsindtryk? Henrik har et godt trick.
– Jeg plejer at sige, at det eneste, du behøver at gøre, er at stille et spørgsmål, som handler om en af følgende ting: personlighed, motivation eller følelser. Der er nemlig en del psykologi forbundet med et godt førstehåndsindtryk.
Du kan fx spørge, hvor personen kommer fra. Hvis de siger, at de er fra Esbjerg, men lige er flyttet til København, kan du spørge ”Hvordan føles det?”, snarere end fortælle, at du godt ved, hvor Esbjerg ligger. Du kan også spørge: ”Jeg lagde mærke til, at du var ekstra interesseret i det første punkt, vi diskuterede på mødet, er det noget, du er engageret i?” Det er den perfekte måde at starte en mere personlig relation på og skabe et godt indtryk - måske ikke direkte på et budgetmøde, men gerne ved kaffeautomaten bagefter.
Det at tiltale den, vi møder, med navn, er en af de detaljer, der har stor betydning ved et første møde og et godt indtryk.
– Vi elsker at høre vores eget navn, eftersom vi altid higer efter andre menneskers opmærksomhed. I dag er vi ofte optaget af sociale medier, mails og andet, som konkurrerer om vores tid. Kan du give den besøgende din fulde opmærksomhed – nævne dem ved navn, se dem i øjnene, lytte og stille opfølgende spørgsmål – så bliver førstehåndsindtrykket godt, og sandsynligheden er større for, at de har lyst til at mødes med dig igen.
Henriks bedste tip til at huske navnet på en, er at tænke på en egenskab i tilknytning til personen. På den måde forbinder man psykologi med et godt førstehåndsindtryk.
– Skal du fx møde en, der hedder Malene, kan du prøve at forestille dig, at hun holder en malerpensel i sin hånd, siger Henrik. Det kan være lidt udfordrende, men prøv at visualisere en genstand, som du kobler til navnet – det fungerer virkelig godt. Næste gang du møder personen, ser du genstanden for dig og kan på den måde enkelt huske, hvad han eller hun hedder.