Nordens unge arbejdskraft: GenZ kan lide fremtidens arbejdspladser
Tiltrækning af morgendagens talenter står højt på mange virksomheders dagsordener. De, der er født mellem 1997 og 2012, kaldes normalt Generation Z eller Smartphone-generationen, og de vil snart komme ud på arbejdsmarkedet i stort antal. Hvordan adskiller deres værdier sig, og hvad er vigtigst for dem, når det møder deres fremtidige arbejdsgivere?
Coor har taget temperaturen på de unge nyuddannede i Norden, og på trods af, at meningerne kan være forskellige mellem landene, er visse spørgsmål lige vigtige for alle. Statistikken viser i gennemsnit, at venlige kolleger, godt kontormiljø, løn, fordele, personlig udvikling og karriere er de absolutte nøglefaktorer, som rangerer højest i alle lande. Mindre vigtigt er virksomhedskultur, virksomhedens værdier, sikker beskæftigelse, klare forventninger og klare mål. At deres professionelle rolle vil blive overtaget af en robot eller ny teknologi er ikke noget at bekymre sig om - generationen er fuldt bevidst om den digitale udvikling, der finder sted.