Fremtidens arbejdsplads sætter oplevelsen i centrum

På fremtidens arbejdssted er vores oplevelser i centrum for, hvordan arbejdspladsen er indrettet. Forandringerne er allerede i gang, fortæller Helle Nøhr, Head of Advisory, Coor Danmark.

Nogle virksomheder er allerede begyndt at vende sig mod fremtidens arbejdssted:

- Tidligere har konkurrencen om den bedste talentmasse været mellem arbejdsgiverne på tværs, men nu konkurrerer virksomhederne også med hjemmet som arbejdsplads, siger Helle Nøhr. Jeg tror på, at kontoroplevelsen er det, der kommer til at spille en af de største roller i fremtiden, når det handler om at tiltrække talenter. De unge talenter, der kommer ind på arbejdsmarkedet over de næste mange år, vil forvente, at der er styr på den samlede workplace experience hos virksomhederne.

Den ergonomiske arbejdsplads - med højdejusterbart skrivebord, korrekt indstillet kontorstol og stationær computerskærm i den rigtige vinkel - er ikke længere "godt nok", som Helle udtrykker det.

- Virksomheden skal skabe en helhedsoplevelse, der inspirerer, skaber trivsel, letter hverdagen og giver folk incitament til at troppe op.

Ledelsen skal derfor (fortsætte med) til at interessere sig for medarbejdernes ”oplevelse” igennem hele arbejdsdagen og hvordan man kan arbejde med det fysiske sted på mange flere parametre.

Nogle virksomheder er allerede begyndt at vende sig mod fremtidens arbejdssted:

Det kan handle om alt fra, at arbejdspladsen hjælper med renseri og færdiglavet mad til at tage med hjem, sørger for rengøring i hjemmet, mens man selv er på kontoret, til at lave grønne oaser, skabe meningsfulde pauser og arrangere mindfulness eller træningssessioner på kontoret. Men vigtigst af alt er, at virksomhederne skal facilitere det fællesskab, som driver mennesker. Det meningsfulde og virksomme fællesskab, hvor vi er en del af noget større, som vi er stolte af.

Lad os ikke se på løsninger og teknologier som det første, men lad os se på vores reelle behov, drømme og ønsker. Det er jo trods alt det, som skal omdannes planer, der kan føres ud i livet.

Når virksomheden har set på medarbejdernes behov, har Coor heldigvis mange innovative løsninger at byde på – både off the shelf, men også løsninger, som vi samskaber med vores kunder og samarbejdspartnere.

- Det kan være alt fra et ”grønt” design af kontor og udearealer til rigtig god belysning til, at lokalerne lugter på en måde, der øger medarbejdernes produktivitet. Fra avancerede luftrensere til at spille den rigtige form for baggrundsmusik for at kunne fokusere.

Det kan også være, at der er "tech buddies" på stedet, som hjælper med al teknisk support, eller at receptionisten udover de klassiske opgaver også sørger for at arrangere arrangementer som kompetenceudveksling, baristatræning eller sociale arrangementer, siger Helle.

Det handler dybest set om at skabe den ekstra menneskelige værdi, som er i tråd med medarbejdernes værdier. Gør man ikke det, taber man kampen om talentet og mister mange dygtige medarbejdere.