Fremtidens IFM handler om trivsel, bæredygtighed fleksibilitet

Flere og flere tendenser dukker op inden for IFM-området, men hvilke er værd at holde ekstra øje med? Her fortæller Kasper Bygholm, divisionsdirektør, IFM, hvilke services og løsninger der er vigtige for en branche i forandring.

Mange arbejdsgivere spørger sig selv, hvordan de skaber de bedste betingelser for trivsel og arbejdsglæde for deres medarbejdere på kontoret. Efter pandemien er flere og flere mennesker blevet vant til at arbejde hjemmefra.

"Mange virksomheder stræber efter at få deres medarbejdere tilbage på kontoret for at opbygge virksomhedskultur og loyalitet. Man vil også gerne have, at medarbejderne mødes, er sociale og samarbejder," indleder Kasper Bygholm.

Det betyder, at arbejdsgiveren har brug for en IFM-leverandør, der kan hjælpe med at finde og fokusere på lige præcis de serviceydelser, som medarbejderne på arbejdspladsen finder attraktive.

"Vi vil fokusere endnu mere på slutbrugerens oplevelser. Vi vil sikkert opleve, at vi en dag innoverer og designer oplevelsen sammen med kunden i en helt ny type samarbejde.”

Øget fleksibilitet for at møde kundernes behov

Da arbejdspladsen konstant ændrer sig, varierer behovet for services også. Der er ofte klausuler i IFM-aftaler med aftaler om, hvordan en overgang fra en type service til en anden skal foregå i forskellige scenarier. Men det bliver mere og mere almindeligt, at virksomheder, der ønsker IFM-services, efterspørger fleksible løsninger, når det kommer til kundetilpassede behov, siger Kasper:

– Det er derfor meget vigtigt at forklare, hvordan vi arbejder med fleksible løsninger og være hurtige og villige til at afprøve forskellige ideer til service, der bidrager til kundens mål. Så det handler om at kunne forandre sig hele tiden som servicevirksomhed, være innovativ og have øje for kundens behov" siger Kasper Bygholm.

360 graders perspektiv på bæredygtighed

Et andet perspektiv, der ikke er til at komme uden om, er bæredygtighed. Bæredygtighedsarbejde er fortsat et vigtigt element i IFM – ligesom i andre brancher handler det om at have en holistisk tilgang, der gennemsyrer alle dele af forretningen. Grønne alternativer, der har en positiv indvirkning på miljøet, er fortsat vigtige, men social bæredygtighed er også på agendaen hos virksomhederne.

"Det bliver stadig vigtigere at skabe et adfærdskodeks mod kunder og leverandører omkring disse spørgsmål. Vi er rigtig langt i forhold til alle vores services, og det betyder meget for slutbrugerens oplevelse. De kan fx opleve rengøring uden lugt af kemikalier, mad i kantinen lavet med årstidens råvarer i sæson og bygninger, hvor vi sikrer et sundt indeklima og fokus på lavere energiforbrug " siger Kasper Bygholm.

Eksisterende data – vejen til automatisering

I dag bliver der allerede indsamlet store mængder data gennem forskellige typer sensorer, fx sensorer på kontorer der måler temperaturen på kontoret. Men ved at kombinere eksisterende data- og automatiseringsprocesser sammen med data fra nye områder kan der findes mere effektive løsninger. For eksempel i rengøring.

"Hvis man indsamler metrologiske data i kombination med, hvor mange mennesker der er på arbejdspladsen, kan man estimere, hvor meget rengøring der bliver behov for.

Indsamlingen af information skaber større værdi på den lange bane, forklarer Kasper, – ved at finde relevante områder inden for en virksomhed er der potentiale for tids- og omkostningseffektivitet.

"Teknologi, der giver os mulighed for at være mere proaktive i stedet for at gøre tingene efter en bestemt tidsplan, betyder, at vores services har højere kvalitet, højere pålidelighed, bliver billigere og samtidig mere bæredygtige.