Coor - en virksomhed med innovation i fokus

Udvikling af nye, spændende løsninger kræver en struktureret tilgang - og for Coor er det blevet et konkurrenceparameter.

Coors innovationskontor

Innovation har altid spillet en vigtig rolle i Coors udviklingsarbejde inden for Facility Management, og det er ved hjælp af smarte løsninger, at vi har været i stand til at differentiere vores levering fra konkurrenterne. Det siger Georg Linden, innovationschef hos Coor i Sverige.

- Vores innovationsarbejde er en stor konkurrencefordel for os, og hvad der får os til at skille os ud i branchen. Vores vigtigste opgave er at imødekomme kundernes behov, og ved hjælp af smarte løsninger kan vi løfte vores levering både et og to niveauer, siger han.

At finde spændende løsninger og nye partnere er en stor udfordring, der kræver megen tid. Det er også grunden til, at Coor har samarbejdet med forskellige eksterne partnere i et par år. Et eksempel er såkaldte inkubatorer, som f.eks. Ignite Sweden, som hjælper med at matche nystartede virksomheder eller opskalering med større virksomheder. Et andet eksempel på en partner er European Institute of Innovation & Technology (EIT), der hjælper mindre virksomheder med at identificere nye markeder. Georg har regelmæssige møder med repræsentanter fra eksterne partnere og mener, at de er meget vigtige for Coors innovative arbejde.

"De hjælper os med at identificere smarte løsninger, så vi kan fokusere på test, emballering og derefter præsentere disse for vores kunder, og hvordan løsningerne ville være nyttige for dem," siger han og tilføjer:

- Nogle gange kan det endda være, at kunderne ikke selv ser, at de har brug for en bestemt løsning, men at det derefter viser sig at forenkle deres arbejde betydeligt.

Opstart og opskalering er vigtigt for innovation inden for facilitetsstyring

Christian Dahl er en af ​​to innovationsledere hos Coor i Norge, og han er enig i, at eksterne partnere er en vigtig del af Coor og innovationsarbejdet.

- I Norge arbejder vi meget tæt med forskellige opstart organisationer. Blandt andet med The Factory, der fokuserer på virksomheder inden for proptech, og dette har ved flere lejligheder vist sig at være en succes, siger han.

Christian fortsætter med at sige.

- Der er en innovativ kultur i Coor, hvor vi altid stræber efter at producere den bedste oplevelse for vores kunder. For at finde det kræver det en systematisk måde at arbejde på, hvor vi arbejder med innovation på alle niveauer, og der er vi gode. Det er altid "brugere først," siger han.

Innovation gør virksomheder mere effektive

I både Norge og Sverige er der såkaldte innovationsfora med et par kunder, for eksempel det norske olie- og gasfirma Equinor, hvor man sidder sammen og diskuterer, hvad man vil opnå med tjenesterne, hvordan de eksisterende smarte løsninger kan udvikles og hvilke tendenser der er i gang.

- Det er en effektiv måde at arbejde på, hvor vi får et klart billede og kan se, hvad der skal justeres for at øge alt fra produktivitet til at gøre virksomheder mere attraktive som arbejdsgivere, siger han.

Eksterne partnere er en del af innovationsarbejdet, men både Georg og Christian er opmærksomme på at påpege, at selv deres egne medarbejdere i kontrakterne spiller en vigtig rolle i at være et led i forståelsen og kommunikationen af ​​kundernes problemer og behov.

- Vi prøver altid at være meget lydhøre over for kunderne, og det er også vigtigt, at vi er på og spørger. Hvis vi ser udfordringer med kunden, skal vi vende det med dem og derefter tage det videre internt og forsøge at komme med en god skræddersyet løsning. Vi ønsker altid, at kunderne skal føle, at vi og vores smarte løsninger gør en forskel og forenkler deres hverdag, ”afslutter Georg.