Arbejd smartere digitalt

Flere og flere undersøgelser peger på, at den nye teknologi fordummer vores hjerner og forringer vores hukommelse. Men det er ikke selve teknologien, der er problemet, men måden, hvorpå vi bruger det, siger Siri Helle, psykolog og forfatter.

Født: 1991 
Baggrund: Psykolog, forfatter og lektor, som brænder for at sprede viden om, hvordan man skaber et sundt og meningsfuldt liv. Arbejder på en almen psykiatrisk klinik i Stockholm. 
Udgivelser: Aktuel med bogen "Smartere end din telefon" (Natur og Kultur, 2019).

 

Du skal bare kaste et enkelt hurtigt blik på dit Instagramfeed - pludselig har du kigget på naturbilleder fra New Zealand i 20 minutter. Nu skal du bare tjekke nyhederne.

Genkender du dig selv? Nogle gange kan det være vanskeligt at få sit arbejde gjort, når det vælter ind med notifikationer og vibrerer i lommen. Måske holder du dig ajour med indbakken flere gange i timen, selvom det sjældent er noget presserende.

"Den menneskelige hjerne kan lide hurtige belønninger, og det er præcis, hvad du får, når du går ind og besvarer nogle e-mails. At sidde og arbejde med indbakken åben er som at have en slikpose på skrivebordet.", siger Siri Helle, psykolog og forfatter af bogen Smartere end din telefon. 

I bogen giver hun praktiske tips til, hvordan man håndterer mobiltelefonen eller computeren, så teknologien bliver et hjælpemiddel - endda en forlænget arm i stedet for et benspænd. De fleste apps skaber hurtigt distraktioner. Programmerne er designet til at få os til at blive så længe som muligt, og nogle forskere sammenligner vores digitale opførsel med en afhængighed. Der er endda opstået et nyt ord for den stress, som nogle mennesker føler, når de ikke har telefonen i nærheden: “nomophobia” - “ingen mobil fobi”.

"Da smarttelefoner var nye, var køerne lange ved frigivelsen af ​​den nyeste model, men nu er skuden vendt, og der er opstået et tilbageslag", siger Siri Helle. Nyhedsartikler advarer om, at mobiltelefoner påvirker vores hjerner negativt og forringer vores hukommelse. Debattører skriver kronikker om, hvor afslappede de er blevet ved at stoppe med at bruge Facebook.

"Jeg synes, at debatten skal nuanceres. Det er ikke selve teknologien, der er problemet, men hvordan vi bruger det.", siger Siri Helle.

"Mange undersøgelser viser, at telefonen gør os lykkeligere, fordi vi kan pleje forholdet til dem, vi elsker, og takket være den nye teknologi kan vi netværke med kolleger over hele kloden og hurtigt lære nye ting gennem webbaserede kurser. Digitalisering har ændret arbejdslivet radikalt på kun få årtier. Betragter man, hvor hurtigt det er gået, er det ikke underligt, at vi endnu ikke fundet de mest optimale strategier for, hvordan vi bruger værktøjerne.", siger Siri Helle.

Hun mener, at det er vigtigt at opstille klare regler på arbejdspladsen om, hvor tilgængelig du virkelig forventes at være: Hvor hurtigt skal du svare på en e-mail? Hvornår er det okay at kontakte en kollega, der er på ferie? Nogle arbejdspladser har allerede udviklet en digital arbejdsmiljøpolitik, og i Frankrig er der en ny lov, som sikrer, at arbejdsgivere ikke kan kræve, at medarbejderne kan nås via e-mail eller sms efter arbejdstid.

At slukke for meddelelserne på sin e-mail kan være et skridt i retning af at arbejde mere hensigtsmæssigt. Man får ingen indikation om, at en ny e-mail er ankommet, og det bliver lettere at bestemme selv, hvornår det er passende at åbne indbakken. Det er meget mere effektivt ikke at hoppe mellem forskellige opgaver hele tiden, men tværtimod fordybe sig i en opgave ad gangen. 

 "Vi føler, at vi gør to ting på samme tid, når vi multitasker, men det er desværre ikke helt rigtigt. Da hjernen kun kan fokusere på en ting ad gangen, er vi nødt til at skifte fokus. Det tager både energi, og det får os til at præstere dårligere.", siger Siri Helle.

"I et ubegrænset arbejdsliv skal vi lære at sætte grænser", skriver Siri Helle i bogen 'Smartere end din telefon'. Undersøgelser viser, at der er forskellige præferencer for, hvordan vi foretrækker at skelne mellem arbejde og fritid. Der er to forskellige strategier: segmentering og integration. Segmentering betyder, at du har en klar opdeling mellem, hvornår du arbejder, og hvornår du har fri. I stedet betyder integration, at grænsen er mere flydende. Du vælger måske at træne midt på arbejdsdagen, og arbejde et par timer derhjemme på sofaen om aftenen.

"Mange mennesker sætter pris på friheden til at være fleksibel, men integrationsmetoden er sværere at håndtere.", siger Siri Helle.

Der er også opstået nye forventninger til, at vi konstant er tilgængelige. Mange tager arbejdetstelefonen med hjem, og undersøgelser viser, at over halvdelen af ​​svenskerne læser arbejdsrelaterede e-mails i løbet af ferien. I det lange løb er det dårligt for helbredet, hvis vi ikke har tid til opladning og pause. Det kan sammenlignes med et batteri, der skal lades op engang imellem.

Hvis du har den samme mobil på arbejde som i privaten, men ikke ønsker at tænke på din job, når du har fri, er der forskellige indstillinger, du kan lave på telefonen.

"Du kan flytte jobrelaterede e-mails til en speciel mappe, der ikke findes på startskærmen. På den måde bliver du ikke konstant mindet om jobbet, når du åbner telefonen. Hvis du har den samme e-mail-konto på arbejdet som privat, kan du oprette separate indbakker, så du kan kontrollere dine private e-mails uden at skulle se nogle jobrelaterede beskeder på samme tid", siger Siri Helle.

Og så var det der med alle de smukke naturfotos fra New Zealand. Hvordan gør Siri Helle selv på arbejdet for ikke at blive forstyrret af telefonen?

"Jeg lægger den så langt væk, som det kan lade sig gøre - gerne i den anden ende af rummet, og så har jeg slået alle notifikationer på mobieln fra.