Hvordan skaber man samarbejde mellem større forretninger og startup virksomheder?
- "Det kræver en bestemt erhvervskultur at have et vellykket samarbejde med startup virksomheder. For det første skal man have fart på, for de nye virksomheder har ikke tid til at løbe langsomt. Derudover er du nødt til at kunne vejlede og identificere de problemer, der skal fokuseres på, uden at komme til at sætte for høje standarder for virksomheden. Det er en måde at arbejde på, som kan være svær at inkorporere i store virksomheder, men det er lykkedes," siger Fredrik Sandquist, Innovationschef hos Coor.
Historisk og kulturelt set er Coor en virksomhed, der altid har været interesseret i nye ideer, innovation, digitale startups og forandringsarbejde, og i 2014 startede en mere struktureret måde at arbejde med forretningsinnovation.
- "Vi var på udkig efter smarte måder at arbejde med innovation på. Coor er tilgængelig i næsten alle industrier, og mange af vores kunder er meget innovative. Der voksede ideen om vores innovationsøkosystem op, og gennem vores kunder fandt vi ret hurtigt vej til startup-verdenen," siger Fredrik.
De første to år med den nye tilgang handlede i høj grad om screening og identifikation af startup virksomheder, der ville passe Coors kundevirksomheder – et job, der tog meget tid.
- "Vi ønskede primært at bruge vores tid på udvikling, forbedring og implementering af de nye tjenester eller produkter i vores virksomhed. Så derfor begyndte vi at finde virksomheder og organisationer, der kunne hjælpe os med at finde nystartede virksomheder”, siger Fredrik.
Coors succesfulde samarbejde med startups, herunder digitale startups, er ikke gået ubemærket hen, og for andet år i træk blev virksomheden rost med "Best Startup Collaborator" af forretningsmatchmaking-systemet Ignite Sweden fra Sverige.
- "Det viser, at vi er på rette spor, arbejder med de rigtige ting og er gode til at arbejde med nystartede virksomheder," siger Fredrik Sandquist.