Innovative værktøjer til at gøre vaskeriet smart | Coor

Coor og startup virksomheder viser vejen

Det er ikke altid let at finde ud af, hvordan man får nye startup virksomheder og store forretninger til at gå hånd i hånd, men hos Coor er det blevet en vigtig del af innovationsarbejdet.

Hvordan skaber man samarbejde mellem større forretninger og startup virksomheder?

- "Det kræver en bestemt erhvervskultur at have et vellykket samarbejde med startup virksomheder. For det første skal man have fart på, for de nye virksomheder har ikke tid til at løbe langsomt. Derudover er du nødt til at kunne vejlede og identificere de problemer, der skal fokuseres på, uden at komme til at sætte for høje standarder for virksomheden. Det er en måde at arbejde på, som kan være svær at inkorporere i store virksomheder, men det er lykkedes," siger Fredrik Sandquist, Innovationschef hos Coor.

Historisk og kulturelt set er Coor en virksomhed, der altid har været interesseret i nye ideer, innovation, digitale startups og forandringsarbejde, og i 2014 startede en mere struktureret måde at arbejde med forretningsinnovation.

- "Vi var på udkig efter smarte måder at arbejde med innovation på. Coor er tilgængelig i næsten alle industrier, og mange af vores kunder er meget innovative. Der voksede ideen om vores innovationsøkosystem op, og gennem vores kunder fandt vi ret hurtigt vej til startup-verdenen," siger Fredrik.

De første to år med den nye tilgang handlede i høj grad om screening og identifikation af startup virksomheder, der ville passe Coors kundevirksomheder – et job, der tog meget tid.

- "Vi ønskede primært at bruge vores tid på udvikling, forbedring og implementering af de nye tjenester eller produkter i vores virksomhed. Så derfor begyndte vi at finde virksomheder og organisationer, der kunne hjælpe os med at finde nystartede virksomheder”, siger Fredrik.

Coors succesfulde samarbejde med startups, herunder digitale startups, er ikke gået ubemærket hen, og for andet år i træk blev virksomheden rost med "Best Startup Collaborator" af forretningsmatchmaking-systemet Ignite Sweden fra Sverige. 

- "Det viser, at vi er på rette spor, arbejder med de rigtige ting og er gode til at arbejde med nystartede virksomheder," siger Fredrik Sandquist.

Startkolleger, der fejrer deres innovation | Coor

Der foregår et fokuseret og intensivt innovationsarbejde hos Coor i Danmark.
Et klart eksempel, der er kommet ud af dette, er Smart Energy, som er en service, hvor intelligent dataindsamling kan sikre bæredygtige og energibesparende løsninger til kunderne.

 - "Vi indsamler data, der rapporterer forbruget af elektricitet, vand og varme ned til mindste detalje. Det giver os en mulighed for at skræddersy tilbud baseret på kundernes behov samt at forudse problemer relateret til forbrug og løse dem, før de opstår", siger Morten Christiansen, Kontraktchef.

Smart Energy-løsningen, som er støttet af produkter fra 'British Energy Saving Technology' (BEST) sammen med IQ Energy Nordic, er i dag installeret i flere af Coors kundevirksomheder –  såsom Velux, Novozymes og GN Store Nord.    

- "Det resulterer i, at vi har bidraget til en mere optimeret drift, hvor energiforbruget er reduceret med 10-20 procent, og hvor vi altid har kendskab til anlæggets aktuelle tilstand," siger Morten.

Coor har altid været en virksomhed med interesser i nye ideer, innovation og forandringsarbejde. Det er noget, der i dag bærer en masse innovationsudvikling sammen med nystartede virksomheder.  
 
- "Vi er gode til at arbejde med startups i Coor, og i øjeblikket er vi i dialog med en nystartet proptechinkubator her i Danmark om et samarbejde. Vi holder mulighederne åbne for at arbejde med innovation, og vi er aktivt på udkig efter spændende samarbejdspartnere. Vi stræber altid efter at skabe merværdi for vores kunder og styrke vores konkurrenceevne", konkluderer Morten.

Mimbly | Gør vasketøjet smart og bæredygtigt | Coor

Da Coor begyndte at lede efter virksomheder og organisationer, der kunne hjælpe med at finde startups, kom de i kontakt med THINGS and STING. De har et Ignite Sweden-program, som er et forretningsmatchmaking-system, hvor store virksomheder og startups matches baseret på relevans og fælles interesser. Noget, der har været et succesfuldt værktøj for Coor, der har mødt over 200 startups i de sidste tre år, og som nu har et løbende samarbejde med omkring 10-15 af dem.

En af de virksomheder, som Coor i Sverige har et løbende samarbejde med, er opstartfirmaet Mimbly. I maj 2019 blev Mimbly og Coor forbundet via Ignite, Sveriges matchmaking-program. Fra Coors side var de så interesserede, at de blev tildelt Startup Kommercialiseringsprisen, hvilket betød et økonomisk skub i den rigtige retning, og det blev den rigtige start for samarbejdet.

- "Der er vandmangel i verden, og alligevel spilder vi vand. Vi vil ændre, hvordan vi bruger vand og vi har arbejdet i over to år med at udvikle en bæredygtig løsning, der er let tilgængelig i både pris og installation. Sådan kom "Mimbox" til", siger Isabella Palmgren, grundlægger og CEO.

En Mimbox er en add-on-løsning, der opretter forbindelse til en eller flere vaskemaskiner og derefter genanvender vandet, sparer energi og fanger mikroplast - som ellers finder vej ind i og ødelægger søer og havet.

- "Vi arbejder med både software og hardware og lægger meget fokus på at fremstille et produkt, der er så brugervenligt som muligt for kunden. Det skal være let at håndtere", siger Isabella Palmgren.

Mimbly er tilfreds med samarbejdet, hvor Coor har været meget ligetil i sin kommunikation og også fungeret som rådgiver i både potentielle udviklingsprojekter og forretningsmuligheder.

- Men den største grund til, at dette er et så vellykket projekt, er, at Coor har flere ildspidser, der brænder for og virkelig ønsker at arbejde med innovation. Deres repræsentanter er meget involverede i hele projektet, de skubber frem og vil konstant udvikle sig. Uden sådanne mennesker, i så store virksomheder, vil det være meget vanskeligt, konkluderer Isabella Palmgren

 

Peder Brand | Romly's CEO | Coor

Den norske proptech-opstart Romly arbejder med digital dokumentation af eksisterende egenskaber, hvor brug af en 3D-scanner og den nyeste teknologi indsamler, optimerer og distribuerer rumlige ejendomsdata. Noget, der giver et komplet og korrekt indtryk af bygningen, både indvendigt og udvendigt. 

- "Jeg har arbejdet i mange år som arkitekt og været involveret i de fleste ombygningsopgaver, hvor der ikke var korrekt dokumentation. Vores service gør alt meget lettere ved planlægning, maling eller andre operationer", siger Peder Brand, virksomhedens administrerende direktør. 

Coor kom i kontakt med Romly via TheFactory, en norsk inkubator *, der hjælper startups med at tage det næste skridt i deres udvikling. Gennem inkubatoren får udvalgte startups mulighed for at deltage i et stort netværk af partnere, investorer og mentorer - hvilket i mange tilfælde er uvurderligt for mindre virksomheder. 

- "Vi havde holdt et stykke tid og fundet vores kløft i markedet, men at få adgang til store, tunge store virksomheder er utroligt attraktivt, når du er i opstartfasen. Det er vanskeligt at finde de rigtige mennesker i sådanne organisationer ellers, men her fik vi adgang til et stort kontaktnetværk", siger Peder. Og det var i dette netværk, at Coor og Romly fandt hinanden.

- "Vi satte os sammen med Christian Dahl (Innovationschef, Coor Norge) og begyndte at diskutere mulige løsninger. Vi startede med et godt samarbejde med det samme, som vi har kørt i næsten et år efter TheFactory-tiden”, siger Peder. 

At komme på sjov teknologi er ikke så svært, siger Peder. Den store udfordring er at finde den rigtige retning, hvilke dele eller produkter man skal investere i - og i den forbindelse har Coor været ekstra vigtig for Romly. 

- "De lader os teste meget, så er de hurtige med at give feedback om, hvad der var godt eller mindre godt. Det giver os mange indsigter og værdifulde oplysninger om, hvad vi skal fokusere på at udvikle videre", siger Peder. 

* En inkubator er en organisation, hvis formål er at støtte, fremme og lette start-ups og deres vej til vækst og rentabilitet. Dette gøres gennem kvalificeret forretningsrådgivning og forretningscoaching samt ved at give et netværk til at formidle kontakt mellem kunder, partnere og investorer. 

Kontakt os

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.

GDPR