Droner med infrarødt kamera revolutionerer ejendomsbranchen

Det kan tage lang tid før en varme- eller vandskade bliver opdaget. Droner med infrarødt kamera er en ny og revolutionerende metode, der med fordel kan bruges ved eksempelvis taginspektioner - men hvad gør infrarødt lys helt præcist?

Drone med infrarødt kamera er en revolution inden for ejendomsbranchen | Coor

Infrarøde kameraer har mange anvendelsesmuligheder med sine varmesøgende egenskaber og infrarødt lys. Til militært brug er det ikke usædvanligt at udruste helikoptere med et infrarødt kamera for at kunne lokalisere varmekilder i mørket. Brandvæsenet bruger dem til at opdage skjulte steder, hvor det stadig brænder, eller for at finde personer igennem tæt røg.

Morgan Lundberg er kontraktchef hos Coor i Sverige og så en helt anden anvendelsesmulighed for infrarøde kameraer. Han ville skabe en professionel drone med varmekamera, som eksempelvis kan opdage vandlækager, hvilket kan være med til at revolutionere proceduren inden for tagbesigtigelser fremover.
– Ved at montere et infrarødt kamera på en drone kan vi opdage vand- og varmeskader i bygninger ved at flyve henover taget og registrere temperaturafvigelser med centimeterpræcision. Metiden med at ancende termisk kamera på en drone er udviklet for at kunne finde lækager i fjernvarmrør og er ikke tidligere blevet testet på bygning. Jeg tror, vi er de første i Norden, hvis ikke i hele Europa, sider Lundberg.

Resultatet har overgået alle forventninger. Det tager ikke mere end to timer for en drone med varmekamera at analysere 40.000 kvm tag, hvilket tidligere var en langsommelig og omstændig proces, der blev gennemført ved hjælp af forskellige personer og kvalificerede gæt.
– De tre flyvninger vi har gennemført indtil videre ved hjælp af denne metode, har givet fremragende resultater og hundrede procent nøjagtighed. Fidusen er, at vi kan inspicere meget store områder, hurtigt, med stor nøjagtighed og til en forholdsvis lav pris, fortæller Lundberg videre.

I modsætning til tidligere anvendte metoder er der ikke længere behov for at ”gætte” sig frem til, hvor der er lækager. Dette sparer både tid, penge og besvær, når man anvender en drone med termisk kamera.
– Flere af vores kunder har været taknemmelige over, at vi har kunnet finde lækager, som ingen vidste fandtes. Hos en kunde lykkedes det os at finde en lækage 30 meter væk, hvilket havde været umuligt at gøre uden at bruge denne metode, forklarer Lundberg.

Han beretter også om de økonomiske fordele, der er ved metoden, i og med at man kan opdage fejl under garantiperioden og dermed undgå fejl i ejendommens budgetplanlægning.
Er der blevet lagt nyt tag, kan der foretages en flyvning efter et halvt år for at identificere eventuelle fejl, så garantiperioden ikke udløber, før man opdager defekte søm eller lignende.

Det er ikke billigt at bygge om. Budgetter og investeringer kan derfor planlægges ud fra en kortlægning af bygningens aktuelle tilstand.
– Nu kan man lokalisere behov ned til mindste detalje og undgå unødvendige omkostninger, siger Lundberg.

Fremtiden ser lys ud for metoden

– Jeg tror helt bestemt, at dette bliver en konkurrencedygtig metode. Den bliver populær på grund af dens nøjagtighed og de omkostningsbesparelser, den giver. Kun fantasien sætter grænser for mulighederne. Man kan se rigtig meget med en drone og et infrarødt kamera, det er bare op til os at udforske anvendelsesmulighederne, siger han.

Dette er blot et af de mange ejendomsløsninger Coor tilbyder. Se flere Property Solutions her.

Se, hvordan flyvningen foregår:

Jeg vil gerne kontaktes, for at få mere viden om, hvad Coor kan gøre for vores virksomhed.

Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede
GDPR
Klik her for at læse mere om Coors data- og privatlivspolitik.

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.