Haben er kollega med 30 robotter

De kan arbejde 20 timer i træk og håndtere 3,5 tons vasketøj. Hvert døgn. I Karolinska Universitetssjukhusets nye bygninger i Solna er der op til 30 robotter, som varetager transporterne. Haben Weldeamanuel er robottekniker i Coor og sikrer, at alt fungerer.

Haben installerer 30 robotter på Karolinska Universitetshospitalets | Coor

Patienterne ser sjældent robotterne, men nede i kælderen under sygehuset arbejder mennesker og robotter side om side. Hvis et menneske træder ud foran en robot, bipper den højt og siger derefter: ”Du står i vejen, vær så venlig at flytte dig.”
– De hjælper os med alt. Sygehuset spreder sig over 330.000 kvadratmeter. Vognene er tunge at flytte, også når de er tomme, og det ville have slidt meget på personalet at varetage alle transporter, siger Haben Weldeamanuel, som er robottekniker i Coor.

Basen for logistikken ligger i Teknikbygningen, hvor robotterne automatisk afhenter godsvogne, der skal ind til sygehuset. Robotterne anvender deres egne elevatorer og afleverer deres last på det rigtige sted på den rigtige etage, inden de kører ned i kælderen under sygehuset igen.
– Ud over, at det er effektivt med robotterne, betyder de, at infektionsrisikoen for patienterne mindskes. Uden dem ville der være meget mere trafik på afdelingerne, forklarer Haben Weldeamanuel.

På et døgn gennemføres der op til 1.600 transporter i form af lægemidler, personaletøj, forbrugsmaterialer og mad. Haben Weldeamanuel og hans kolleger sikrer, at alt fungerer.
– For mig var det teknikken og visionen med projektet, der lokkede. Der er en 40-årsplan. Og så elsker jeg logistik, og det her er jo logistik i verdensklasse, forklarer Haben Weldeamanuel. Men han har også en personlig relation til sygehusmiljøet.
– Da jeg var lille, blev jeg pludselig syg. Da jeg kom til hospitalet, var jeg delvist lammet, og de indlagde mig omgående for borrelia, som havde spredt sig til nervesystemet. Jeg var indlagt i tre måneder, fortæller Haben Weldeamanuel.
– Derfor søgte jeg ind hos Karolinska Universitetssjukhuset. Jeg ville udføre et job, som betyder noget – og jeg ved om nogen, hvor vigtigt det er, at alt fungerer på et sygehus.

Haben Weldeamanuel

Født: 1983.
Arbejde: AGVoperatør på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. AGV står for Automated Guided Vehicles.
Baggrund: Har tidligere arbejdet inden for blandt andet detailhandelen og Statistiska Centralbyrån. Har arbejdet med logistik for Coor siden foråret 2017.

Jeg vil gerne kontaktes

Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

GDPR