Hvilken løsning passer bedst til din virksomhed – en integreret FM-løsning eller single service?

Facility Management (FM) bliver stadig vigtigere for moderne virksomheder, samtidig med at behovet for FM-service har udviklet sig i årenes løb, og leverandørerne har tilpasset sig til en foranderlig og hurtigt udviklende branche. Coor hjælper dig med at afdække, hvilken FM-løsning der passer bedst til din virksomhed.

Et af de typiske spørgsmål, som Coor møder, når FM-indkøbsprocessen indledes er: Hvilken løsning passer bedst til mig - integrerede FM-løsninger eller single services? For at kunne besvare dette spørgsmål skal vi først og fremmest afdække forskellene. Erik Sörnäs er vicedirektør hos Coor og fortæller, at Coors FM-rejse startede i det, der netop kaldes Integrated Facility Management (IFM). En løsning, som tager helhedsansvar for et stort antal serviceydelser og behov, som kan forekomme på en arbejdsplads. Det er i denne ekspertise, at Coor har opbygget sit fundament og begyndte at udvikle modeller for, hvordan arbejdsmiljøet i virksomheder kan vokse og forbedres.

– Vi kommer fra en verden, hvor vi næsten udelukkende arbejdede med integrerede leverancer, de såkaldte IFM-løsninger, men de seneste år er vi begyndt at fokusere mere og mere på det, vi kalder single services, altså virksomheder, som efterspørger enkeltstående ydelser. Den forandring, vi har gennemgået som virksomhed, handler om, at vi skal være der, hvor kunderne er. Det handler ikke om, at den ene løsning er bedre end den anden, men om at møde kundens specifikke behov, og at de adskiller sig meget fra hinanden, afhængigt af en række forskellige variabler. En stor virksomhed, der er fordelt på mange forskellige kontorer i flere lande, vil fx have helt andre behov end en mindre gummifabrik, som typisk vil have meget specifikke behov.

Hvilke fordele er der med IFM?
– Der er en lang række fordele, men den store fordel er, at man kan udvikle en effektiv leverance, fordi man let kan finde synergier mellem de enkelte services. Det indebærer, at når eksempelvis receptionisterne har brug for en frokostpause, kan andet personale tage over. Rengøringsmedarbejderne kan tjekke kaffemaskinerne, der skal fyldes op, i stedet for at man anvender en seperat kaffeleverandør. Det skaber et let overskueligt og fleksibelt flow, som også giver mulighed for øget innovation på arbejdspladsen. Ud over det får kunden også en leverandør, som tager helhedsansvar, de får et system til opfølgning og kan nøjes med én leverandør at tale og forhandle med.

Hvilken kunde passer bedre til enkeltopgavemodellen?
– Det er et stort apparat, der sættes i gang, når man skal indkøbe IFM, og man kan måske ikke overskue at skulle indkøbe det hele på én gang. Mange virksomheder ser det som en rejse, hvor man starter med at gennemgå forskellige serviceydelser og derefter outsourcer de dele, som man ikke ser som en del af sin kernevirksomhed. Og så handler det også om, at man kan have meget specifikke behov, fordi man befinder sig i en meget nichepræget branche, og her skal vi kunne møde kunden med lige så specifikke enkeltstående ydelser.

Hvilken kunde er du?

IFM-kundens behov

• Du betragter din virksomhed som større. I har et større antal medarbejdere og er eventuelt på forskellige kontorer, som har lignende behov for FM-støtte.
  • Du har brug for et samlet greb omkring dine Facility Management services. Når de fordeles ud på flere forskellige leverandører, har det en tendens til at vokse og blive svært at manøvrere i. Det har du brug for hjælp til at gennemgå.
  • Din virksomhed ser et stort behov for at optimere jeres arbejdsplads og vil gerne se arbejdsmiljøet udvikle sig gennem innovative FM-løsninger.
  • Du får et overblik og kan undgå et stort antal aftaler med forskellige leverandører.
  • Du vil kunne følge op på præstationerne, KPI’erne og udviklingen.

Enkeltopgavekundens behov

• Du betragter din virksomhed som lidt mindre eller mellemstor, og det er let at bevare overblikket over den FM-service, som I har bestilt.
  • I har eventuelt mange specifikke behov inden for nichebaseret ekspertise.
  • Du ønsker at kunne opbygge et behageligt og holdbart arbejdsmiljø og har lettere ved at få dette overblik også i små serviceydelser.
  • Du har ikke mulighed for eller ressourcer til at indlede en IFM-kontrakt endnu, men vil gerne se, hvordan enkeltopgaverne kan forbedre dit arbejdsmiljø i etaper.
  • Den volumen, som de enkeltstående serviceydelser indkøbes med, er ikke så stor, så kontrol af leverancen foretages af en person, som du har ansat.
  • Du har brug for leverance efter virksomhedens åbningstider.

Afslutningsvis pointerer Erik, at der er fælles fordele ved begge løsninger ovenfor. Virksomheder, der outsourcer FM-tjenester, en eller flere, kan:

1. oftest regne med en omkostningsbesparelse
  2. opnå større fleksibilitet end ved at levere ydelserne med eget personale
  3. personalet, som udfører de efterspurgte services, kommer til en virksomhed, hvor FM-tjenester tilhører kernevirksomheden og får dermed større udviklingsmuligheder