Kontorets sorte midtpunkt

Ofte helt central, men også udskældt. Vores had/kærlighedsforhold til kaffen på arbejdet kan have en psykologisk forklaring.

Befolkningen i Norden hører til dem, der drikker allermest kaffe i verden. Allerhøjest oppe på listen finder vi Finland med 10 kg kaffebønner pr. person pr. år. Det er ikke underligt, at kaffekopperne hober sig op på vores skriveborde i løbet af dagen …

Men trods vores afhængighed er kaffemaskinen på arbejde en konstant kilde til utilfredshed. Ifølge psykologen Oskar Henrikson handler det dog ikke så meget om selve kaffen. Men snarere om, at vi beklager os, når vi gerne vil have en bedre kontakt med vores kolleger og få deres anerkendelse. Kaffemaskinen er både et mødested og et let offer. Holdningerne er ofte skarpe: Kaffen er for stærk, bitter eller tynd, maskinen er for langsom eller for svær at betjene.

Løsningen?

Ja, måske findes den på det lokale kafferisteri Kaffa Roastery i Finland. Her synes man, at vi burde brygge kaffe sammen, også på arbejde.
– Vi i Finland drikker mest kaffe i verden, men ofte er den af ganske ringe kvalitet. Det vil vi gerne ændre på, siger Svante Hampf, som er stifter af Kaffa Roastery.
– Med bedre kaffe kan kaffehjørnet på kontoret blive et sted, hvor nye idéer skabes, og et naturligt samlingspunkt, som bidrager til spontane møder mellem mennesker, forklarer Svante Hampf.

På Kaffa Roastery stiller de høje krav til, hvordan kaffen produceres og håndteres. Blandt andet har de et såkaldt ”handshake-program”, hvor virksomheden regelmæssigt mødes med alle producenter, som risteriet køber kaffe fra. Det garanterer, at al kaffe er bæredygtig – i kaffeplantagerne tager man hensyn til både natur og medarbejdere.

Og Kaffa Roastery er ikke alene – stadig flere lokale kafferisterier dukker op på markedet i dag. Moderne kaffeelskere stiller højere krav til etisk og ansvarlig produktion, og transparens og åbenhed over for forbrugerne er afgørende for virksomhedernes succes.