Kunsten at gøre et godt førstehåndsindtryk

Syv sekunder. Så lang tid tager det ifølge forskere ved New York University, inden vi har bestemt os for, hvad vi synes om en person eller en virksomhed. Det betyder, at de første sekunder, når du møder en forretningskontakt, er mindst lige så vigtige som det efterfølgende møde. Men hvordan får man så kontrol over dette første indtryk?

«First impressions last” siger man, og ifølge Henrik Fexeus, der er mentalist og adfærdsekspert, er det også sandt. Henrik har udgivet en række bøger om praktisk psykologi og påvirkning – og han pointerer vigtigheden af, at man gør det rigtigt fra starten.  
– Du kan selvfølgelig altid forsøge at ændre førstehåndsindtrykket efterfølgende, men det tager lang tid og kan aldrig lade sig gøre 100 %, siger han.

Så hvordan holder vi bedst gang i samtalen med en ny forretningskontakt? Hvad er det godt at smalltalke om for den, der gerne vil føre meningsfyldte samtaler og skabe langsigtede relationer? Henrik har et godt trick. 

– Jeg plejer at sige, at det eneste, du behøver at gøre, er at stille et spørgsmål, som handler om en af følgende ting: personlighed, motivation eller følelser. Du kan fx spørge, hvor personen kommer fra. Hvis de siger, at de er fra Esbjerg, men lige er flyttet til København, kan du spørge ”Hvordan føles det”, snarere end fortælle, at du godt ved, hvor Esbjerg ligger. Du kan også spørge: ”Jeg lagde mærke til, at du var ekstra interesseret i det første punkt, vi diskuterede på mødet, er det noget, du er engageret i?” Det er den perfekte måde at starte en mere personlig relation på, måske ikke direkte på et budgetmøde, men gerne ved kaffeautomaten bagefter. 

Det at tiltale den, vi møder, med navn, er en af de detaljer, der har stor betydning ved et første møde.  

– Vi elsker at høre vores eget navn, eftersom vi altid higer efter andre menneskers opmærksomhed. I dag er vi ofte optaget af sociale medier, mails og andet, som konkurrerer om vores tid. Kan du give den besøgende din fulde opmærksomhed – nævne dem ved navn, se dem i øjnene, lytte og stille opfølgende spørgsmål – så bliver indtrykket godt, og sandsynligheden er større for, at de har lyst til at mødes med dig igen.  

Henriks bedste tip til at huske navnet på en, er at tænke på en egenskab i tilknytning til personen.  
– Skal du fx møde en, der hedder Malene, kan du fx forestille dig, at hun holder en malerpensel i sin hånd, siger Henrik. Det kan være lidt udfordrende, men prøv at visualisere en genstand, som du kobler til navnet – det fungerer virkelig godt. Næste gang du møder personen, ser du genstanden for dig og kan på den måde enkelt huske, hvad han eller hun hedder.  

Henrik Fexeus’ 3 bedste tips til at tage kontrol over førstehåndsindtrykket

En anden ting som er vigtig ved et første møde er, at du allerede inden mødet beslutter dig for, hvilket indtryk du gerne vil give.  
– Vi har en evne til at forenkle og sætte etiketter på andre mennesker, siger Henrik. Eftersom en ny person ikke ved andet om dig, end den adfærd de ser netop nu, er det også det, de tager udgangspunkt i. Hvis du fx møder nogen, mens du beklager dig over vejret, tror han eller hun, at du er en, der ofte beklager sig – selvom det måske slet ikke er tilfældet. Derfor er det vigtigt allerede inden mødet at tænke over, hvilket indtryk du gerne vil give, og beslutte dig for både samtaleemne, adfærd og påklædning, så ad det passer hertil. Inden jeg går ud ad døren, plejer jeg at lave et tankeeksperiment og forestille mig, at jeg vil møde en person, jeg ikke har mødt i femten år. Så vil jeg gerne være klædt og opføre mig på en måde, som gør mig stolt. 

Angela Ahola har en doktorgrad i psykologi. Hendes populære forelæsning ”Would you buy yourself?” handler om netop, hvor svært det kan være at ændre førstehåndsindtrykket af en person eller et varemærke. 
– Jeg vil sige, at det slet ikke tager syv sekunder, men bare ganske få millisekunder, inden vi ved, om vi ”klikker” med et menneske eller ej, siger hun.  Og der er to afgørende spørgsmål, som vi baserer den beslutning på. Det første, vi spørger os selv om, er: ”Kan jeg stole på dig?”, og det andet er: ”Er du en varm person med hjertet på rette sted?” Først på tredjepladsen kommer kompetencer og færdigheder, også i forretningsmæssige sammenhænge. 

Vores evne til hurtigt at afgøre, om andre er ven eller fjende, har været afgørende for vores overlevelse som art og ligger dybt i os den dag i dag.  
– Så snart vi træder ind i et nyt miljø, fx en virksomhed, drager vi konklusioner om varemærket, siger Angela. Ikke bare baseret på stemningen, men også de personer vi møder. Nu og da drager  vi konklusioner om, hvorvidt virksomheden har de egenskaber, vi søger, selvom vi måske ikke er blevet præsenteret for tjenesten eller produktet endnu. Henrik Fexeus er enig. – Det første indtryk starter lige inden for døren. Og kropssproget hos den, du møder, er utroligt vigtigt. Det er godt at læne sig lidt fremad, både når du hilser og på mødet. Så viser du, at du er interesseret, lytter og gerne vil hjælpe. Det er endnu en succesopskrift på et rigtig godt og pålideligt førstehåndsindtryk.