Nordens unge arbejdskraft: GenZ kan lide fremtidens arbejdspladser

Tiltrækning af morgendagens talenter står højt på mange virksomheders dagsordener. De, der er født mellem 1997 og 2012, kaldes normalt Generation Z eller Smartphone-generationen, og de vil snart komme ud på arbejdsmarkedet i stort antal. Hvordan adskiller deres værdier sig, og hvad er vigtigst for dem, når det møder deres fremtidige arbejdsgivere?

fem medarbejder der holder et uformelt møde i en sofa

Coor har taget temperaturen på de unge nyuddannede i Norden, og på trods af, at meningerne kan være forskellige mellem landene, er visse spørgsmål lige vigtige for alle. Statistikken viser i gennemsnit, at venlige kolleger, godt kontormiljø, løn, fordele, personlig udvikling og karriere er de absolutte nøglefaktorer, som rangerer højest i alle lande. Mindre vigtigt er virksomhedskultur, virksomhedens værdier, sikker beskæftigelse, klare forventninger og klare mål. At deres professionelle rolle vil blive overtaget af en robot eller ny teknologi er ikke noget at bekymre sig om - generationen er fuldt bevidst om den digitale udvikling, der finder sted.

Mikael Branding, arbejdspladsstrateg i Coor, siger:

”Hvad der er blevet tydeligt under pandemien og den øgede mængde hjemmearbejde er, at Generation Z er den generation, der værdsætter det fysiske kontor mest blandt medarbejderne. Med andre ord er de den gruppe, der værdsætter det fysiske møde mest! Dette er til trods for, at de voksede op i en verden, der i høj grad har været præget af teknologi og digitale værktøjer. Vi mener, at dette skyldes, at denne gruppe har et større behov for at lære af mere erfarne kolleger gennem fysiske interaktioner. Undersøgelser har også vist, at denne gruppering i mange tilfælde har dårligere betingelser for at oprette et godt og ergonomisk hjemmekontor. Vi har set flere eksempler under pandemien med unge medarbejdere, der arbejder på køkkenborde eller i sofagrupper, da de ikke har plads til en separat arbejdsplads i hjemmet. Hvad der på lang sigt siges at adskille denne generation fra de ældre er, at de sandsynligvis vil stille højere krav til arbejdsgiveren om at opfylde deres ønsker og behov. Med andre ord behøver selve behovene ikke at se anderledes ud, men arbejdsgivere skal være endnu mere lydhøre, når det kommer til arbejdspladsdesign, hvis de vil beholde deres personale. ”