Nye digitale satsninger forener startup virksomheder med store organisationer

Stadig flere store virksomheder har brug for hjælp med teknikudvikling og innovation for at følge med i digitaliseringen. Et program som matcher de store virksomheders behov med startups har positive effekter, der gavner såvel virksomheder som kunder og erhvervslivet generelt.

Digital innovasjon  fører start-ups og store selskaper sammen | Coor

I dag er der masser af unge startup virksomheder, der ønsker at udbrede kendskabet til deres innovationer. Men at finde de rigtige kunder kan være svært, selv om mange store virksomheder i dag har brug for innovationsfordele for at overvinde udfordringerne i en stadig mere digitaliseret verden. Det kan derfor være en fordel for mange større organisationer at samarbejde med digitale startups.
– Mange etablerede virksomheder tror, at de skal foretage store investeringer for at samarbejde med startups, men det passer ikke. De fleste startup virksomheder vopererer inden for B2B og ønsker strategiske samarbejder, hvor de kan få adgang til kundens viden og kontakter og få mulighed for at udvikle deres koncept, siger Stina Lantz, projektleder hos Ignite Sweden.

Hvordan forener Ignite Sweden store organisationer med startup virksomheder?

Ignite Sweden er et program, der hjælp startups og store virksomheder med at komme i kontakt med hinanden og finde fungerende samarbejdsformer. Ved at afholde arrangementer, hvor store virksomheder får lejlighed til at møde startups, som matcher deres behov, skaber Ignite et mødeforum, der ofte fører til samarbejder.
– Formålet er at øge kunderelationerne mellem svenske startups og veletablerede virksomheder, for at opstartsvirksomhederne skal kunne vokse, og de store virksomheder ikke skal gå glip af innovationsfordelene, siger Stina Lantz. Mange startup virksomheder bliver opkøbt af amerikanske selskaber og forsvinder til USA, uden at nordiske og europæiske virksomheder har fået adgang til innovationerne.

Coor har længe samarbejdet med Things, en af initiativtagerne bag Ignite, og deltager jævnligt i Ignites arrangementer. Ifølge Fredrik Sandqvist, Head of Innovation & Service Development hos Coor, møder virksomheden mellem 30 og 50 startups om året – møder der har resulteret i flere samarbejder og projekter.
– Flere af disse samarbejder har ført til nye tjenester, som vi kan tilbyde til vores kunder. I øjeblikket kører vi for eksempel et projekt på Nya Karolinska i Sverige, hvor vi anvender en ny metode til at overvåge funktionen på skodder og porte. I et andet samarbejde tilbyder vi tjenester, som er baseret på sensorteknologi, og hjælper vores kunder med at optimere og måle anvendelsen af arealer og arbejdspladser, samt at sikre et sundt indeklima for de ansatte, fortæller han.

Coor bestemte sig tidligt for at arbejde i økosystemer med kunder, som satser på teknikudvikling og innovation.
– Det, der kendetegner os, er, at vi gerne vil opfattes som nogen, der ligger på forkant, når det gælder innovation, både hos eksisterende og potentielle kunder. Vi forsøger at skabe nye tjenester ved hjælp af ny teknologi.

Den indstilling, samt at virksomheden opererer inden for mange forskellige områder, bevirker, at Coor har let ved at finde samarbejdsformer med startup virksomheder, mener Fredrik Sandqvist.
– Udfordringen ligger snarere i, at det er tidskrævende at finde de rigtige digitale startups. Programmer som Ignite hjælper os, og vi ser meget gerne opstart af lignende initiativer i de øvrige nordiske lande, siger han.

Coors bredde og åbenhed over for nye ideer bidrog til, at virksomheden i november blev udnævnt til ”Best Startup Collaborator” af Ignite Sweden.
– Coor har evnen til at inkludere en opstartsvirksomhed og skabe et samarbejde, som giver kundefordele. Det er en ”win-win” for alle parter og for hele Sverige, afslutter Stina Lantz.

Om Ignite Sweden

Ignite Sweden er et nationalt program, der siden starten i 2016 har været drevet af inkubatorerne Things, Sting, Lead, Minc og Uminova Innovation. Initiativet finansieres med bistand fra Vinnova, Sveriges innovationsmyndighed.

Vil i vide mere?

Coor Facility Management tilbyder markedets bredeste udbud af Facility Service inden for rengøring, kantinedrift og ejendomsservice. Vi hjælper med mere end 100 serviceydelser , som hele tiden udvikles og tilpasses vores kunders behov. Som kunde hos Coor kan I være sikre på, at vi tager ansvar, forstår jeres forretning og ved, hvordan vi kan bidrage til at skabe de rigtige resultater. Kontakt os, hvis I vil høre mere om, hvad vi kan gøre for jer.

Jeg vil gerne kontaktes, for at få mere viden om, hvad Coor kan gøre for vores virksomhed.

Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede
GDPR
Klik her for at læse mere om Coors data- og privatlivspolitik.

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.