TELIA: Sådan tager vi ansvar

Måske ved hjælp af wellbeing-coaches og cykelmekanikere, hvis man spørger Telia? Vi møder Health & Wellbeing-specialisten Vibeke Stadling for at høre, hvordan man som stor koncern kan prioritere sine medarbejderes sundhed.

Telia er Sveriges største teleoperatør, både med hensyn til omsætning og antal kunder. Telias mobilnetinfrastruktur er den mest omfattende i Sverige med et GSM-net, der dækker næsten 100 procent af befolkningen og 75 procent af jordarealet. Eftersom Telia er en af Sveriges største virksomheder og beskæftiger så mange, og desuden er en virksomhed som mange i Sverige har en eller anden relation til, er folkesundheds-spørgsmålet blevet centralt for koncernen.

– Det er egentlig ikke noget nyt, vi har arbejdet med arbejdsklimaspørgsmål i flere år, men de seneste år er der sket en meget spændende udvikling i branchen. Stress og restituering er to af de største udfordringer, vi møder i samfundet. Samtidig er stress i virkeligheden en normal reaktion og kan under de rigtige vilkår skærpe vores præstation, men som arbejdsgiver skal vi kunne forhold os til den udvikling, der er sket. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan tilbyde vores medarbejdere en bred palet af muligheder for at restituere og modvirke negativ stress, fortæller Telias HR-specialist Vibeke Stadling.

Da I er en af Sveriges største virksomheder, føler I så et ansvar for at være rollemodeller, som kan inspirere mindre virksomheder til at arbejde med netop sundhed på arbejdspladsen?

– Ja, i forhold til arbejdsmiljø og sundhed vil jeg sige, at vi ligger helt i front i den måde, vi tilgår disse spørgsmål. Og det er jo fordi vi ønsker, at andre organisationer skal blive inspireret af, hvordan vi arbejder, men også fordi vi gerne vil tiltrække arbejdskraft. Vi ønsker at mennesker, som arbejder hos os, skal opleve, at Telia er en virksomhed, der værner om mennesker. I arbejdet med sundhedsspørgsmål vil jeg sige, at det vigtige er, at den enkelte virksomhed har en strategi for, hvordan man arbejder, og at man kan svare på, hvorfor man gør det, man gør. Når man fx køber træningskort til sine medarbejdere, handler det jo om, at man med et langsigtet perspektiv går op i, hvordan de har det. Som arbejdsgivere ønsker vi, at vores medarbejdere skal præstere på jobbet, men vi ønsker også, at de skal have det godt og have et godt liv ved siden af arbejdet.

Når man taler om innovationer på sundhedsområdet, plejer man at sige, at vi befinder os midt i en udvikling, der tager udgangspunkt i det ”menneskelige” end tidligere. Hvor vi tidligere har hentet inspiration i kunstig intelligens, finder vi i dag større inspiration i mennesker og miljøer. Kan du genkende det i jeres udvikling som virksomhed?

 – Absolut, det er sådan, det er. Når vi har udviklet services tidligere, har vi ikke taget hensyn til menneskerne i lige så stor udstrækning. Vi arbejder i øjeblikket på en service inden for et område, som er meget beskrivende for, hvordan man kan tage udgangspunkt i netop sine medarbejderes behov. Den minder om Pokémon Go og er en service, som afspiller forskellige visuelle oplevelser via mobilen, når vores medarbejdere bevæger sig. På den måde kan vi skabe visualiseringer af præcis det, vi har brug for den dag på det pågældende sted, via mobilen. Det kan handle om, at man har brug for inspiration. Vi håber, at det kan blive en kilde til bevægelse, men også en kilde til ro, som kan opfylde individets behov.

Hvordan tager I som virksomhed ansvar for sundhedsspørgsmål helt konkret?

– Det kan handle om små ting, som at vores medarbejdere er klar over, at der på visse etager findes rolige zoner, hvor man kan sætte sig med et par VR-briller for at nyde et par minutters meditation. Eller at man aktivt arbejder med at balancere deres sundhed, udvikle digitale platforme, hvor de kan følge deres udvikling, eller gøre det til en fælles aktivitet for alle på kontoret. Vi arbejder med et årshjul, som vi inddeler i forskellige sundhedsfaser, som skal gøre det lettere for alle at deltage.

Hvordan engagerer man medarbejderene til at deltage?


– Vi arbejder med at rekruttere såkaldte wellbeing-coaches. Det er medarbejdere, som kan tilmelde sig og tage kurser i sundhed og motivation. Derefter bliver de ambassadører for det sundhedsårshjul, som vi arbejder efter. Her deler vi året op i kvartaler med forskellige typer sundhedssatsninger, for nylig havde vi fx en cykeluge, og i den forbindelse indbød vi en mekaniker til et af vores kontorer, som kunne hjælpe vores medarbejdere med deres cykler. Mange undrer sig over, hvad arbejdsgivere har med ens sundhed at gøre, men vi er jo deres hverdag, og her skal vi kunne tage ansvar for deres sundhed på en måde, som møder dem der, hvor de er. Jeg tror, at fremtiden ligger i løsninger, som tilpasses efter individets behov.

Guide Wellness - Derfor skal vi tale om sundhed på arbejdspladsen

Den nedadgående trend for, hvordan vi egentlig har det på vores arbejde, er ikke længere kun koblet til den enkelte medarbejder – men til hele samfundet. Kan løsningen på problemet være varige adfærdsændringer i arbejdskulturen?

Coor Privacy policy

The purpose of our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.