Coor modtager det nordiske miljømærke kantine certifikat | Coor

Coor kantinen i Herlev får Svanemærket

Coor-kantinen i Herlev kan nu fremvise det eftertragtede miljømærke Svanemærket. Certificeringen er en del af et stærkt fokus på bæredygtighed i alle dele af kantineforretningen hos FOOD by Coor.

I FOOD by Coor er Svanemærket endnu en milepæl på en rejse mod at blive så bæredygtige som muligt i FOOD by Coor´s kantiner, fortæller Søren Kanne, divisionsdirektør, FOOD by Coor:

• Bæredygtighed er alfa og omega for os. Så selvom det har været en stor indsats at få Svanemærket, er det den rigtige vej at gå for os på vegne af kunder, gæster og ikke mindst naturen. Svanemærket understøtter også vores arbejde med verdensmålene, især mål nr. 12, som handler om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer.

Fokus på alle dele af kantineproduktionen

Og der er god grund til at være stolt. For i Danmark er der under 10 kantiner, der har opnået at blive svanemærket. Som kantine skal man fx beregne affald ud fra grænseværdier per gæst, anvende en høj andel miljømærkede vaske- og rengøringsmidler, og have styr på energiforbrug til fx belysning. Hvad angår fødevarerne, skal der være en vis andel økologiske råvarer, der skal være mindst én vegetarisk ret på menuen hver dag ,og der må ikke serveres fisk og skaldyr, der er truet af udryddelse:

• Svanemærket er unikt og helt i en klasse for sig, fordi det ser på hele ”livscyklussen” for at mindske den samlede miljøbelastning. Det er ikke nok, at man som kantine bruger økologi eller reducerer madspild. Man skal også se på alt det, der er ”uden om” selve kantinedriften, og hvordan det påvirker miljøet. Det er helt i tråd med Coor´s syn på bæredygtighed, fortsætter Søren Kanne.

Også hos Miljømærkning Danmark, der har ansvaret for Svanemærket i Danmark, glæder man sig over certificeringen af Coor’s kantine:

• De fleste kantiner har indtil nu primært haft fokus på, at fødevarerne er økologiske. Det er naturligvis vigtigt, men selve kantinedriften tæller rigtig meget i miljøregnskabet. Svanemærket ser på hele processen og stiller krav de steder, hvor der er mulighed for at opnå størst miljøeffekt. På den måde er Svanemærket et effektivt redskab til at bidrage til FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer, og det er glædeligt, at Coor har valgt at få certificeret deres kantine, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Svanemærket er Nordens officielle miljømærke. Svanemærket er med til at fremme cirkulær økonomi, reducere klimabelastningen og er et stærkt redskab til at realisere FN’s 12. verdensmål om at sikre bæredygtige forbrugs- og produktionsformer. 93 procent af danskerne kender Svanemærket, og 66 procent af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

Fakta om en svanemærket kantine

En svanemærket kantine har været igennem en omfattende certificeringsproces med dokumentation og kontrol af, at den lever op til Svanemærkets skrappe krav. Målet med Svanemærket er at nedbringe den samlede miljøbelastning - det handler blandet andet om at:

• Begrænse energiforbrug og dermed CO2-udslip
  • Kildesortere affald og minimere mængden af affald og madspild
  • Servere et udvalg af økologisk mad og vegetariske retter
  • Anvende miljømærkede opvaske- og tekstilvaskemidler (mindst 90 %)
  • Anvende miljømærkede rengøringsmidler (mindst 80 %)
  • Uddanne hele personalet, så alle er engagerede i miljøarbejdet.

Fakta om Coor

Coor er en ledende nordisk facility management-leverandør, både inden for integrerede og komplekse serviceløsninger (IFM) og single services. Coor tilbyder serviceydelser som interne services (soft FM), ejendomsservice (hard FM) og strategisk rådgivning i form af innovation og udvikling af services. Coor vil skabe Nordens bedste arbejdspladser med den højeste trivsel og sundhed. Vi bestræber os på at sammensætte de bedste teams og serviceløsninger, så vores kunder kan fokusere på det, de gør bedst.

Blandt Coors kunder findes et stort antal større og mindre offentlige og private virksomheder i Norden, bl.a. AB Volvo, Aibel, dansk Politi, DR, E.ON, Ericsson, NNIT, Novozymes, Saab, Sandvik, SAS, Equinor, Skanska, Telia, Trafikverket, VELUX og Volvo Cars. Coor tager ansvar for virksomhedens aktiviteter i forhold til kunder, medarbejdere, ejere samt virksomhedens påvirkning på samfundet og miljøet i et bredere perspektiv.

I Danmark servicerer Coor dagligt over 30.000 servicebrugere rundt i hele Danmark. I Coor koncernen er der over 9.100 medarbejdere ansat, hvor de 3.700 er ansat i Danmark. Årsomsætningen ligger på ca. 7,2 mia. DKK (pr. 31.03.20). Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.

Kommunikations- og marketingchef Helle Wallentin, 61 95 31 20.