Husk de sociale mål med hjælpepakkerne

Lige nu diskuterer Arbejdsmarkedets parter forlængelse af hjælpepakkerne.

Jørgen Utzon, adm. direktør, Coor, formand for SBA og medlem af DI´s hovedbestyrelse skriver i et debatindlæg i Børsen, at man bør huske på, at hjælpepakkerne har stor betydning for de medarbejdere, der kommer fra kanten af arbejdsmarkedet, og hvoraf mange er blevet stabile og værdsatte medarbejdere i servicebranchen.

For nogle af disse medarbejdere har det været en stor udfordring at få et job af enten sprogmæssige, fysiske eller psykiske årsager, og det har krævet en stor indsats fra virksomhederne og kommunerne at få dem i job. Servicebranchen kan slet ikke undvære disse loyale medarbejdere, og samfundet har gavn af at flytte borgere fra bistandsklienter til skattebetalere – og ikke mindst skal vi tænke på den store menneskelige gevinst, det har, at have et job at stå op til.

Det er derfor godt og rigtigt at forlænge lønkompensationen, men det er vigtigt at vi allerede nu begynder at indtænke sociale indsatser, der kan have effekt i det øjeblik, lønkompensationen ophører. Vi har brug for disse medarbejdere i servicebranchen – også i fremtiden.

Læs hele debatindlægget i Børsen her.