Nyt kontor med plads til alle giver gevinst for teleselskabet 3

Da teleselskabet 3 besluttede at flytte og indrette et nyt HQ i Carlsbergbyen, København, var udfordringen som hos mange andre virksomheder: Der skulle være plads til både at kunne fordybe sig, have uformelle møder og arbejde kreativt i et dynamisk og aktivt miljø med rockmusik som lydtæppe i enkelte teams.

"Mine kolleger bruger vores nye kontor på en måde, jeg ikke kunne have forestillet mig," siger Theis Enø Larsen, Senior Projektleder hos 3 Danmark.

På 3's kontor i København arbejder mere end 450 medarbejdere med blandt andet marketing, økonomi og support. Vækst har altid været centralt for televirksomheden siden starten:

– Vi i 3 har altid set os selv som en virksomhed der udfordrer - både i vores branche og som arbejdsgiver. I det er der indbygget, at vi hele tiden vækster, siger Theis Enø Larsen.

Væksten betød, at 3 i 2022 besluttede at flytte godt en kilometer fra det gamle kontor i Sydhavnen til nybyggede lokaler i Carlsbergskvarteret. Det tidligere kontor var efterhånden blevet for lille og de forskellige afdelinger havde svært ved at arbejde side om side, når det gav mening.

3's medarbejdere er en mangfoldig blanding af forskellige typer af medarbejdere, hvor hver type af medarbejder har forskellige ønsker til arbejdspladsen indretning, stemning - og hvordan de som medarbejdere vil opleve deres arbejdsdag.

"Vi har en god blanding af yngre og ældre medarbejdere med forskellige behov og krav på kontoret.  Nogle elsker at lytte til høj musik i et energisk miljø og finder fokus på den måde, mens vores advokater for eksempel foretrækker at læse EU-direktiver i fred og ro, siger Theis.

En plan bliver til virkelighed

Planlægningen af kontorpladser, inventar, mødefaciliteter og sociale områder var en vigtig del af at designe den nye arbejdsplads for 3 bedst muligt.

Ofte er det svært at visualisere og konkretisere de behov, ønsker og krav, som man har, men sammen med arkitekt Helle Nøhr, leder af Coor Advisory, Danmark, og Martela, der leverer møbler og projektstyring til en lang række store og små arbejdspladser i Norden blev kontorindretningen designet og skabt i samspil med 3 på møder og workshops i et ægte real-time co-creation samarbejde.

"Når man flytter ind på et kontor, skal man se det som en løbende proces, hvor man skal stoppe op og lave justeringer undervejs for at ramme behovene helt rigtigt.

"For os i 3 var det en stor udfordring at prøve at se, hvordan vores ideer kunne blive til virkelighed, før kontoret var helt klart. Men med hjælp fra Helle Nøhr og Martela blev visualisering af beslutninger og delmål tydeligere og derfor også nemmere at holde fokus på vores mål," forklarer Theis.

Uventede gevinster

Da flyttelæsset kørte til det nye kontor, var forventningerne høje blandt kollegerne. Mange af de ideer, som arbejdsgruppen havde arbejdet med, tog fysisk form og kunne endelig tages i brug.

"At forstå formålet med det nye kontor og hvad det skal gøre for os, er utroligt vigtigt og rækker langt ud over ”bare” at flytte møbler ind og lave mødelokaler. Det handler jo om, hvordan mine kolleger oplever og bruger kontoret til hverdag," uddyber Theis.

Et godt eksempel på uventet og meningsfuld brug af de nye omgivelser var, da 3 holdt den første fredagsbar efter flytningen. Her blev det klart, hvordan medarbejderne kan være med til at forme arbejdspladsen på forskellige måder:

"Til fredagsbaren havde kolleger taget initiativ til at bygge en til beer-pong-bane  ved brug af kantinens indretning.  Det havde hverken jeg eller Helle forventet, da vi indrettede kantinen. Det er dejligt at se, hvordan mine kolleger engagerer sig og er kreative på den måde," siger Theis.

Fremtiden er fleksibel

Vigtigheden af at kunne lave ændringer og flytte møbler og områder rundt på kontoret er noget, der var en del af planlægningen, fortæller Theis og Helle. Da behovene ændrer sig over tid, skal et kontor være i stand til at ændre sig efter, hvad der fungerer bedst.

"Vi var omhyggelige med, at der ville være rum, der kunne bruges på flere forskellige måder, så vi er fleksible og kan lave ændringer, der passer til nye behov," siger Theis.

Mødelokaler og loungeområder bruges både til arbejde, der kræver fred og ro, men også til livlige og kreative workshopmøder og uformelle samtaler.

"Kolleger, der tidligere bookede traditionelle mødelokaler med konferenceborde og stole, vælger nu mere kreative lokaler, der er fyldt med planter, sofaer og lænestole, fortæller Theis.

Rejsen mod 3's nye kontor begyndte med et blankt lærred, men resulterede i en farverig og kreativ arbejdsplads, hvor mange typer af medarbejdere trives og kan løse forskellige opgaver. Coors rolle i arbejdet beskriver Theis som at være en ærlig, kompetent og positiv partner.

"Helle udfordrede os med spørgsmål og tanker, som vi ikke havde tænkt på, samtidig med, at vi bidrog med vores idéer og ønsker. Hun har været et inspirerende og professionelt medlem af teamet og gjort vores arbejde enkelt og sjovt.