En ekstra familie – på jobbet

Fungerer jobbet ekstra godt takket være tætte venskaber? Det mener viceværterne i Coor Garnisonen i hvert fald. Her kan man altid få hjælp og støtte, fortæller Tim Wiberg, der har arbejdet i teamet i tre år.

Gode grin, varme og venskab er ord, der kendetegner vicevært- kollegerne fra Coor Garnisonen i Stockholm. Hele teamet i vagtcentralen består af 11 personer af varierende alder, og Isak er den sidst ankomne.
– Jeg har kun været her i 5 måneder, men jeg kunne helt fra starten mærke, at her var en helt fantastisk stemning – en stor forskel i forhold til mit tidligere job. Her har jeg knyttet venskaber og mærket deres hjertevarme med det samme, siger Isak.

Tim, der har været i teamet betydeligt længere, er enig i, at venskaberne er helt specielle i dette team.
– Det er vigtigt at have det sjovt med kollegerne. For selvom det ofte er et tungt job, vi udfører, glemmer man det hårde, når man kan grine med hinanden. Vi har det sjovt, vi hjælpes ad, og vi er ikke bange for at spørge hinanden, hvis der er noget, vi er i tvivl om, eller hvis vi har brug for støtte, fortæller Tim.

Gruppen ser meget til hinanden, ikke kun i arbejdstiden. Det er blandt andet blevet til mange After Work-events, midsommerfester (Sveriges største og mest traditionsrige højtid) og den årlige sejltur, som alle altid tager med på.

Af andre fællesaktiviteter skal vi nævne fredagsfrokosten, den næsten daglige bord- tennisturnering og Tims klaverspil, der finder sted i frokostpausen – fælles aktiviteter, som er med til at skabe det stærke venskabsbånd.
–Her får man virkelig hjælp fra gruppen. Sammen finder vi altid en løsning. Det er ganske enkelt lettere at komme op om mor- genen, når man ved, at man trives på jobbet og har det sjovt med dem, man arbejder med, siger Harka, der har arbejdet for Coor siden 2013.
–Vi har et meget varieret job. Selvfølgelig kan nogle opgaver være lidt mindre inspire- rende end andre, men selvom jeg har sådan en dag foran mig, har jeg lyst til at tage på arbejde, fordi jeg ved, at vi kommer til at have det sjovt sammen, siger Harka.

Det at være tæt på hinanden på jobbet har mange fordele. En af dem, synes gutterne, er, at man hurtigere mærker, når noget ikke er, som det skal være.
–Vi er så åbne over for hinanden, så man kan hurtigt mærke, hvis nogen har det skidt. Det ligger ligesom i luften. Jeg tror, at vi ser det mere end andre, fordi vi kender hinanden så godt. Hvis nogen har det dårligt, tager vi hånd om det. Jeg tror, at jeg på en anden arbejdsplads, uden disse venskaber, ville holde mig mere for mig selv, mener Jeroen.

Venskaberne betyder også, at man slipper for at skulle spille en rolle og kan være sig selv i større udstrækning.
– Vi har styr på vores forskelligheder og giver andre mulighed for at være sig selv.

Det skaber tryghed. Vores forskelligheder fungerer også godt på jobbet. Hvis der er noget, jeg ikke kan, får jeg altid hjælp af en af de andre. Vi løser problemer hurtigere og får flere ting fra hånden i løbet af dagen takket være dette, siger Jeroen. Han mener også, at venskaberne medfører, at kunderne værdsætter deres arbejde endnu mere.
– De ser, at vi har det sjovt, samtidig med at vi passer vores arbejde, og det skaber en god følelse, siger Jeroen.

Og man kan mærke venskaberne, ikke bare i teamet – de spredes også til dem omkring gruppen, hvilket Åsa Eriksson, der dukker op i pauselokalet, er enig i. Åsa arbejder med arbejdspladsservice hos Coor og sidder et par etager længere oppe i Garnisonen.
– Jeg går ned og hygger lidt med gutterne her, når jeg har tid. Det er virkelig en skøn flok, og man føler sig altid velkommen. Man bliver glad, får lidt ekstra energi, og de er altid hjælpsomme, hvis der er noget, man har brug for, fortæller Åsa.

Familie på arbejdspladsen | Coor

Gutterne på teamet er næsten som et ægtepar. De laver gas med hinanden, afbryder og kritiserer hinanden, men alt sker med en tydelig hjertevarme. Men selvfølgelig kan de også blive irriterede på hinanden.
– Hvis vi ikke havde kendt hinanden så godt, som vi gør, ville vi nok lettere blive frustrerede over hinanden. Hvis der er noget, man bliver irriteret over, eller som man synes, den anden gør på en forkert måde, kan man sige det direkte og fortsætte, i stedet for at skulle gå og trække det i langdrag og være sur, afslutter Isak.