"Sick Building Syndrome"

Udendørs klima indenfor? Da Aki Soudunsaari led af indeklimasyndrom også kaldet Sick Building Syndrome, begyndte han at udvikle en måde at rense indemiljøet på. Resultatet blev Naava.

Aki Soudunsaari | Grundlægger og strategichef for Naava | Coor

Da Aki Soudunsaari blev ph.d. i iværksætteri ved universitetet i finske Jyväskylä, tog han et sabbatår og arbejdede som lærer. Halvdelen af ​​tiden var han sportslærer udendørs, mens han resten af tiden underviste i teoretiske fag indendørs i klasseværelserne. Der fik han det, han kalder "Indeklimasyndrom".

- "Jeg fik tørre øjne, tørre luftrør, og jeg mistede min stemme. Jeg led af "hjernetåge" og fik kognitive vanskeligheder, men kun da jeg underviste indendørs", siger Aki.

Under sin uddannelse blev Aki inspireret af en kollega, der rensede vand ved hjælp af alger. Kan planter ogs rense luft på samme måde? Ja, viste undersøgelser fra Nasa, men det er ikke bladene, der gør jobbet - det er plantens rødder. En indsigt, der førte Aki Soudunsaari til at starte virksomheden Naava i 2012, som bygger bærbare biologiske luftrensere. Den ene består af grønne skærme med en vandtank i bunden samt en væg af mini-planter, der vokser i små rum. Øverst er et ventilatorsystem og computerudstyr, der både måler rummets forhold og sikrer, at systemet fungerer. Planterne vokser ikke i jord, men i et "porøst plantemedium", der holder rødderne tilgængelige for luften. Ventilation i selve apperatet cirkulerer luften gennem systemet.

- "At skabe frisk luft indendørs er et samarbejde mellem biologi og teknologi. Mikroberne i rødderne spiser partiklerne af indeluften og renser den", forklarer Aki.

Ved hjælp af kognitive prøver, som blev foretaget i klasseværelserne, kunne det påvises, at Akis opfindelses er med til at rense luften. Der blev også foretaget målinger af stresshormoner samt iltindholdet i de personer, der befandt sig i værelser med en Naava-væg - og uden.

Luften er en af ​​flere parametre der er afgørende for, at folk føler sig godt tilpas og har det behageligt i de rum, de befinder sig i, men der er også parametre som lyd, lys og bevægelse. Det handler samtidigt om, at lokalerne i bygningen repræsentere virksomhedens gode ledelse, og for at lykkes med det er det vigtigt, at medarbejderens behov sættes i centrum.