Med ny miljømærkning tager Coor ansvar for bæredygtig service

Coor indførte med Green Services i 2010 den første miljømærkning for FM-branchen. Med det prisnominerede miljøinitiativ får Coors kunder bedre overblik over deres miljøpåvirkning. De første kunder har allerede opnået sølvstatus i Danmark.

I forlængelse af arbejdet med den generelle ISO-14001 miljøstandard udviklede Coors svenske miljøafdeling i 2010 en specifik miljømærkning for FM-serviceydelser. Udgangspunktet var, at en standardiserede tilgang til miljøarbejdet var efterspurgt af kunderne, men der eksisterede på det tidspunkt ingen brugbare værktøjer, som kunne give det fornødne overblik. Det gør der nu og de første kunder opnåede i 2011 at få status som sølv-certificerede virksomheder. Med en sølvstatus kan disse virksomheder nu dokumentere, at de har implementeret bæredygtige alternativer til omkring to tredjedele af de serviceydelser, som Coor leverer.

Katrine Bjerrum− For vores kunder betyder miljømærkningen, at de formelt kan dokumentere deres indsats for at fremme en bæredygtig udvikling. Men som værktøj er Green Services i lige så høj grad rettet imod at skabe en kontinuerlig dialog om miljøforbedrende tiltag. Derfor bygger mærkningsordningen på dynamiske kriterier, som løbende justeres i takt med, at udfordringer, lovkrav og samfundsmæssige forventninger ændres, forklarer Katrine Bjerrum, som er miljø- og arbejdsmiljøansvarlig hos Coor Danmark.

Ernst & Young blandt de første med sølvstatus

Revisions- og rådgivningsvirksomheden Ernst & Young er ét af de virksomheder, som i 2011 opnåede sølvstatus. Revision og virksomhedsrådgivning er ikke aktiviteter, som normalt forbindes med store miljøpåvirkninger. Men som er én af nordens største konsulenthuse med 600 medarbejdere i Danmark ønsker Ernst & Young at være en foregangsvirksomhed, også når det gælder miljømæssig bæredygtighed. Man har bl.a. afskaffet papirjournaler, sorterer affald til genbrug og gør en stor indsats for at reducere energiforbruget. Derfor er økonomidirektør Allan Dam Nielsen glad for endnu en miljømærkning.

Allan Dam Nielsen− Det er glædeligt, at der er kommet en mærkning som den, Coor Green Services er udtryk for, og vi er naturligvis meget glade for vores resultat. Det betyder især meget for vores medarbejdere, at de kan være stolte over at arbejde i en virksomhed, som tænker bredt på bæredygtighed, og som er kendt for at tage ansvar, fortæller Allan Dam Nielsen.

International anerkendelse af Coors miljømærkning

Som virksomhed kan man opnå henholdsvis sølv- og guldstatus, afhængig af i hvor høj grad man lever op til kriterierne. Nogle af kriterierne er lovpligtige, men en stor del baserer sig på, at virksomheder frivilligt tager et ansvar for deres miljøpåvirkning. Netop dette initiativ til at støtte kunderne i at fremme en bæredygtig udvikling var med til sidste år at sikre Coor Green Services en plads blandt finalisterne til Diversey's Sustainable Innovation Award.

− Vi kan helt klart mærke en stigende interesse for miljømærkninger både blandt vores kunder og i branchen generelt. Derfor er vi også ambitiøse på den nye mærknings vegne. Vi forventer, at kunne uddele den første guldmærkning i 2012 og fordoble antallet af kunder med sølvstatus fra to til fire, fortæller Katrine Bjerrum.