Food by Coor - sætter krydderi på frokosten

At Coor er én af Nordens førende serviceleverandører ved de fleste, men at Coor samtidig er markedets største mad- og drikkevareleverandør, har langt færre kendskab til. Restaurantkonceptet Food by Coor skal ændre på den sag – ikke mindst ved at give gæsterne en bedre oplevelse, som de har lyst til at dele med omverdenen. I de kommende måneder vil alle de personalekantiner, som Coor driver i Danmark således gennemgå en forandring. Coors danske fagchef for kantinerne fortæller her om tankerne bag konceptet Food by Coor.

− Udgangspunktet for Food by Coor er, at vi er overordentligt lydhøre over for, hvad vores kunder ønsker sig af deres kantineløsning. Derfor skiller hver løsning sig ud. Det lyder måske modsætningsfyldt, når man taler om et koncept, men forudsætningerne for kunderne er altid forskellige. Derimod findes der tydelige hjørnesten, kvalitetskrav samt en stærk visuel profil, som holder sammen på konceptet. Man skal kunne se og mærke, at man er i en Food by Coor-personalekantine, siger Søren Kanne, fagchef for kantinerne hos Coor i Danmark.

− For os handler det om en helhedsoplevelse. Vi elsker mad og vil gerne dele vores madglæde med vores gæster. Food by Coor er veltilberedt, velsmagende og sund mad i hyggelige og inspirerende omgivelser.

Første skridt på vejen har været at opfange og få gæsternes ønsker kortlagt, for på den måde at danne sig et overblik over, hvilke forandringer der skal gennemføres. Som oftest handler det om miljø; støj, atmosfære og dårlig logistik. Andre ønsker handler helt naturligt om variation; besøger man den samme personalekantine hver dag, må det ikke blive kedeligt. Dernæst vil man spise god og sund mad, som er veltilberedt af gode råvarer.

Søren Kanne, Fagchef for kantinerne, Coor i Danmark

− Vores udfordring er, at der ind i mellem er uoverensstemmelse mellem, hvad vores gæster siger, de gerne vil have og måden hvorpå de i virkeligheden agerer. Eksempelvis vil de fleste gerne spise sundere, men når man står med tallerkenen i hånden, tager man automatisk kød i stedet for det vegetariske alternativ.

I Food by Coor-konceptet anvendes ingen pegepinde i lighed med "kødfrie mandage". Instrumentet bliver i stedet at udforme kantinen på en måde, så gæsterne spiser mere vegetarisk kost end kød. Eksempelvis kommer grøntsagerne altid først i rækken af retter, som gæsten præsenteres for. Grøntsagerne præsenteres på en visuelt tiltalende måde, ligesom der altid findes et vegetarisk alternativ ud for hver varm ret, hvad enten det er kød eller fisk. Det er nemlig Søren Kannes erfaring, at mange ønsker at spise sundere i dag.

− Der er en større bevidsthed om betydningen af det, man spiser, og det er oftest kvinder, som driver udviklingen, selvom resultatet kommer alle til nytte.

Logistikken er vigtig

Det skal helst gå flydende, når 800 gæster skal spise frokost på under to timer. Derfor er logistikken vigtig; at koldt kommer før varmt, at man fjerner flaskehalse i størst muligt omfang, at det går hurtigt at få adgang til sine valg og at betale, osv.

− Hos Coor er vi dygtige til at skabe disse flows omkring madstationer, som oftest er tilgængelige fra begge sider. Derudover arbejder vi med selvbetjeningskasser, ligesom gæsterne ikke behøver at taste deres pinkode ind. Alle disse ”små” tiltag bidrager samlet til en bedre frokostoplevelse.

Et andet tydeligt kundeønske er at kunne udnytte spisesalen på andre tidspunkter end frokosten. For kunderne er det store og dyre arealer, som står tomme store dele af dagen. Vores kunder ønsker at bruge rummene til møder og lignende, fortæller Søren Kanne.

− Man vil gerne kunne købe en sandwich og kaffe om morgenen eller tage en pause om eftermiddagen for at få en kop kaffe. Vi forsøger også at fremhæve, at arbejde og mad kan gå hånd i hånd, eksempelvis i form af arbejdsfrokoster eller helt enkelt ved at holde et arbejdsmøde i spisesalen og drikke kaffe sammen. Her arbejder vi på at indføre bedre og sundere alternativer til kager og boller, eksempelvis juice eller energibarer.

Det er ingen tvivl om, at Søren Kanne er stolt af konceptet og ikke mindst stolt over, hvor godt det er blevet modtaget af vores gæster i Coor Sverige og Norge. Nu er tiden så kommet til Coor Danmark.

− I hele Norden har vi overtaget store personalekantiner i løbet af en ganske kort startperiode, hvor Food by Coor-konceptet er blevet implementeret. De sandheder, vi troede på, har vist sig at stå mål med virkeligheden. Det er lykkedes os at formidle vores filosofi om det gode køkken, hvordan vi skal arbejde og hvorfor til personalet. Hvis vi ikke har personalet med, bliver konceptet virkningsløst.

Så hvad bliver næste skridt for Food by Coor?

− Næste skridt er at arbejde på en tydeligere miljøprofil. Næste år har vi til hensigt at certificere vores personalekantiner i henhold til krav, og vi vil tilstræbe at anvende flere økologiske råvarer. Hvad det kommer til at betyde i praksis vil vi undersøge; tomater dyrkede i Danmark kan eksempelvis i visse perioder være et dårligere klimavalg end de spanskdyrkede. Det er uhyre vigtigt, at vi når ud med kommunikationen til vores gæster om, hvilke beslutninger vi har taget og på hvilke grundlag. Det overordnede princip er dog det samme - det skal mærkes, at vi hele tiden stræber efter holdbare og miljøintelligente løsninger i vores Food by Coor-personalekantiner.

Food by Coors seks hjørnesten:

1. Kundetilpassede løsninger og engagement
    Ansvar skaber engagement, og ved hjælp af en decentraliseret styremodel kan vi stille sikkerhed for engageret personale og skræddersyede løsninger.
  2. Kontrollerede råvarer, egen tilberedning og bedre mad
    Gode og kontrollerede råvarer tilberedt med stor kærlighed af professionelle og engagerede kokke giver bedre og sundere mad til vores gæster.
  3. Personlig imødekommenhed og stor kompetence
    Vi møder vores gæster med åben- og venlighed, og arbejder aktivt med at forbedre kundeservicen og servicegraden.
  4. Behageligere miljø og mere madro
    Et gennemtænkt, moderne, men tidløst visuelt udtryk i kombination med viden om arkitektur og akustik skaber forudsætninger for et behageligere miljø og mere madro.
  5. Bedre flow og kortere køer
    Stor viden om logistik, best practices og moderne kasseløsninger skaber bedre flow og kortere køer.
  6. Effektivitet og langsigtet holdbarhed
    Centrale indkøbsaftaler, effektive processer, samkørsel af ressourcer og fokus på miljøspørgsmål giver økonomisk overkommelige og langsigtede, holdbare løsninger.