Mickael Skriver

"Når jeg ringer til Coor, sker der noget"

Michael Skriver er miljø- og sikkerhedsleder hos SAS i Danmark og den daglige leder af SAS’ tekniske serviceafdeling. Det er ham, som har den daglige kontakt med Coors rengøringsdivision i forbindelse med SAS’ og Coors samarbejde.

Nova har talt med Michael Skriver om samarbejdet med Coor Renhold i Danmark.

Hvordan er relationen til Coors rengøringsassistenter?

Jeg har ikke noget at udsætte på dem, der går her og gør rent. De er utrolig ærekære med deres arbejde og laver faktisk mere, end de skal. Nogle gange siger jeg til dem, "det er ikke dit job, det behøver du ikke at gøre", men de gør det alligevel. De føler et ansvar for deres område, og de vil have, det skal se ordentligt ud.

Selvom de er ansvarsfulde, må der også opstå misforståelser engang imellem, ting der ikke bliver lavet, eller ting der ikke er lavet, som du gerne vil have dem?

Jo, selvfølgelig. Det kan ikke undgås. Hvis det er noget, der kan løses med det samme, tager jeg kontakt direkte til dem, ellers tager jeg fat i min kontaktperson hos Coor. Vi har hvert kvartal en opfølgning på, hvordan Coor performer. Så udfylder vi et scoreboard, som vi bruger til at kommunikere, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer.

Men det hele glider meget nemt. Det værste jeg ved, er sådan en laissez faire-holdning og trækken på skuldrene. Det oplever jeg heldigvis ikke. Jeg kan ringe fredag eftermiddag med et problem, og så løser de det med det samme, hvis jeg siger, det er vigtigt.

Michael Skriver, Miljø- og sikkerhedsleder hos SAS Danmark

Det er jo ikke dig, der har valgt Coor, men jeres facility management-afdeling. Hvordan har du været tilfreds med skiftet fra tidligere leverandører?

Man er jo altid skeptisk, når der kommer en ny leverandør — for hvis det skaber problemer, er det jo mit bord, de lander på. Det vi havde før virkede, måske ikke 100%, men det virkede. Heldigvis har skiftet vist sig at være et skifte til det bedre.

Kan du pege på tre områder, der er blevet bedre?

For det første er der kommunikationen, som jeg nævnte. Når jeg ringer til Coor, sker der noget. De prøver at løse tingene med det samme, og ellers får jeg besked om, hvornår det kan lade sig gøre.

For det andet; når de foreslår løsninger, finder de dem, der passer til mig. Skal det laves lige nu og her, eller skal det laves billigt? De opstiller de forskellige muligheder og konsekvenser, og så tager jeg valget.

For det tredje er der en fleksibilitet, som ikke er gængs i branchen. Vi har opbygget et forhold, hvor vi stoler på hinanden, et forhold med tillid. Fleksibilitet kræver, at man stoler på hinanden. Det er ikke noget, der kommer natten over.

Faktaboks

Coor begyndte sit samarbejde med SAS i 2008. Der er tale om en integreret facility management-kontrakt med både ejendomsservice og interne services. Inden for rengøringsdelen omfattede aftalen i første omgang rengøring af kontorer og lounges, men er netop blevet udvidet til også at omfatte hangarerne, således at Coor nu gør rent på mere end 60.000 m2 hos SAS i Danmark. Det har samtidig øget antallet af Coors rengøringsassistenter fra 24 til 36 personer hos SAS i Danmark.