Sprog / Websted

Languages

Change site

Nova, coor, effektiv

5 råd: Sådan tilpasser du kontoret til den moderne medarbejder

Nutidens arbejdspladser kræver tilpasning til en medarbejder, som er mobil, digital og selvstyrende. Vi deler her Coors bedste råd for det moderne kontor.

1. Det rigtige område til den rigtige aktivitet

På en moderne arbejdsplads skal der være forskellige typer af områder til forskellige typer af arbejdsopgaver. Sidder medarbejderne i et åbent landskab, skal der være lokaler og områder med mulighed for stilhed og fokusering. Har man i stedet et klassisk enmandskontor, skal der være attraktive fællesområder, som kan lokke medarbejderne ud af deres rum. En tydelig trend lige nu er såkaldte fleksible eller aktivitetsbaserede kontorer, hvor medarbejderne vælger arbejdsplads efter aktivitet og altså ikke har deres egen faste plads. Når tiden kommer til at renovere kontoret, er det afgørende at gennemføre en ordentlig behovsanalyse, hvor man indhenter medarbejdernes meninger via eksempelvis spørgeskemaer og workshops, og hvor man også kan inddrage en udbyder af kontorservice. Undersøg også, hvilke områder medarbejderne rent faktisk anvender i dag, og på hvilken måde de anvender dem. Og så skal du turde spørge medarbejderne: "Hvilke miljøer ville du gerne have på en arbejdsplads, hvis du fik lov at drømme?"

2. Skab områder til spontane møder

Undersøgelser viser, at mange gode idéer og samarbejder opstår i det spontane møde. Så sørg for, at der er attraktive områder, hvor dine medarbejdere rent faktisk kan mødes. Hvis alle sidder bag lukkede døre, eller sidder stille ved deres arbejdsstationer i et kontorlandskab, så opstår der ingen spændende synergier. Attraktive områder kan for eksempel være en café, hvor der er liv og bevægelse. Her skal man få en oplevelse af puls og oplade sine batterier. For at skabe et område, hvor medarbejderne af sig selv søger hen, gælder det om at planlægge omhyggeligt og bruge fantasien. Nogle fif er at sørge for et smukt og funktionelt design, god kaffe, mulighed for at koble op på computeren og arbejde i caféen samt kontorservice, der varetager de praktiske opgaver. En del store virksomheder har ligefrem ansat baristaer, som laver kaffe til medarbejderne.

Du skal turde spørge medarbejderne: “Hvilke miljøer ville du gerne have, hvis du fik lov at drømme?”

 

3. Hjælp medarbejderne med at være offline

Muligheden for konstant at være opkoblet betyder, at det kan være svært at trække en klar grænse mellem arbejde og fritid. I dag oplever vi en epidemi af stress og udbrændthed, som delvis kan relateres til vores nye måde at arbejde på. Som chef er det derfor vigtigt, at du hjælper medarbejderne med at være offline. Dels kan du gøre det i kraft af klare retningslinjer, eksempelvis for hvor hurtigt og på hvilke tidspunkter medarbejderne forventes at besvare mails. Dels kan du gøre det ved at skabe afstressende områder på kontoret, uden opkobling, eller hvor medarbejderne skal lægge deres mobil i en kurv, før de træder ind, så de får mulighed for at hvile hjernen nogle minutter selv i arbejdstiden.

4. Skab en fornuftig mødekultur

Møder i tide og utide stjæler meget arbejdstid. Sørg for at skabe en fornuftig mødekultur på din arbejdsplads, med korte møder, en klar dagsorden og mulighed for at deltage digitalt. Sørg endvidere for, at kun relevante personer indbydes til selve mødet, og send i stedet et resumé ud til samtlige berørte. Ved at skabe gode mødelokaler, eventuel med hjælp fra en udbyder af kontorservice, kan man også fremme en god mødekultur. En god idé er at have lokaler, som ikke kan reserveres, så der altid er mulighed for at holde møder, selv med kort varsel. Eller have forskellige typer mødelokaler; dynamikken i mødet bliver helt anderledes i en bekvem sofa end ved et bestyrelsesbord. Tænk på udformningen af rummene: hjernen kan godt lide overraskelser, f.eks. når det gælder farver og form.

5. Lad kontoret afspejle brandet

Overvej om jeres brand kan blive afspejlet i formgivningen af kontoret. Det kan være enkle midler, som at farve og form er på linje med den grafiske profil. Hvis du arbejder i et traditionsrigt firma, kan du med fordel fremhæve jeres historie via billeder, gamle prototyper og andre historiske genstande. Eller du kan knytte an til jeres produkter og service i designet af virksomhedens lokaler. At lade kontoret afspejle brandet skaber stolthed hos medarbejderne og nysgerrighed hos gæster. Hvis du vælger at lade kontoret afspejle brandet, så gør det ordentligt og gå linen ud!

Jeg vil gerne kontaktes, for at få mere viden om, hvad Coor kan gøre for vores virksomhed.

Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede
GDPR
Klik her for at læse mere om Coors data- og privatlivspolitik.

Coor Privacy policy

We have updated our Privacy Policy to help you understand what information we process and why we process it. We have made these updates as new data protection regulations (GDPR) entered into force on 25 May in the European Union / EEA.

Consent to the processing of personal data

The personal data we process is data provided by you when you fill in a contact form or subscription form on Coor's websites. It is your full name, e-mail address and your phone number or postal address (if and when applicable).

What is the purpose of processing your personal data?

Your personal data is required in order for us to send out the material you expressed an interest in such as press releases, news, and/or newsletters. We also use personal information to contact you personally if you filled in a contact form.

What is the legal basis for processing your personal information?

Our processing of your personal data is based on your consent to the processing. You can revoke your consent at any time by emailing us at info@coor.com

Information about processing your personal data

We have implemented appropriate technical and organizational measures to protect your personal data against loss or unlawful access. The number of persons with access to your personal data is limited. Only persons managing the Coor website you visited and/or who need to process your personal data in accordance with the above purposes will have access to your personal data.

We may also share your personal data with other Coor Group companies and suppliers and business partners who perform services or development on our behalf.

Your personal data may be transferred to a third country, that is, a non-EU / EEA country, in conjunction with Coor's use of the cloud-based services Office 365 provided by Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

When Microsoft provides Office 365 services, Microsoft manages customer data (such as email, files) in data centers in the EU (currently: Dublin (Ireland) and Amsterdam (Netherlands)). However, as an integral part of the Office 365 services, some limited personal information (such as e-mail address) may also be processed in the United States).

In order to comply with applicable data protection requirements, Coor has entered into a data processing agreement with Microsoft and has also entered into standard contractual clauses ("EU Model Clauses") with Microsoft. All Microsoft subcontractors handling personal data in connection with the Office 365 services are committed by Microsoft in accordance with Article 11 of EU Model Clauses.