joergen utzon operational center

Robotisering – trussel eller mulighed?

I maj blev branchekonferencen IFMA World Workplace afholdt i Stockholm, og det var mit indtryk, at der findes tre internationale megatrends inden for Facility Management: den aktivitetsbaserede arbejdsplads, teknikudvikling samt kampen om de bedste medarbejdere.

At digitalisering i højt tempo er ved at forandre verden, tror jeg, vi alle kan skrive under på. Vi står midt i en utroligt spændende tid med rekordhurtig udvikling af IoT og kunstig intelligens. Sidstnævnte er blevet en del af vores hverdag, uden at vi overhovedet har tænkt nærmere over det. Tag for eksempel vores mobiltelefoner. De er spækket med apps med kunstig intelligens, som hver eneste dag giver os anbefalinger om alt, lige fra hvilken rute der er den hurtigste til arbejde, til hvilken musik vi burde lytte til. Det behøver ikke være mere dramatisk end det.

Vi er også varme tilhængere af at erstatte tunge og anstrengende arbejdsopgaver med robotter. På den måde kan vi benytte vores medarbejdere til arbejdsopgaver, der kræver et menneskeligt touch.

Hos Coor holder vi hele tiden øje med fremtiden. Vi kører en række interessante projekter, hvor vi udnytter IoT til at arbejde mere intelligent og effektivt. Vi er også varme tilhængere af at erstatte tunge og anstrengende arbejdsopgaver med robotter. På den måde kan vi benytte vores medarbejdere til arbejdsopgaver, der kræver et menneskeligt touch – service med IQ, ganske enkelt.

I dette nummer af Nova kan du blandt andet læse mere om, hvordan vi benytter robotter til vores opgaver på det nybyggede Karolinska Sjukhuset. Du får endvidere en række praktiske tips fra Anna Nordin, Coor Advisory Services, om hvordan du kan tilpasse kontoret til det moderne menneske og på den måde tiltrække de bedste medarbejdere. God læselyst!

Jørgen Utzon | Adm. direktør / CEO | Coor

Jørgen Utzon